RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)

Helsesøsteren ringer for å vekke trøtte elever. Tar de ikke telefonen, går hun hardere til verks

Sist oppdatert:

(Bergensavisen) - Ungdommene lever et helt eget liv etter at de voksne har lagt seg. Flere og flere får problemer med søvn på grunn av angsten for å ikke få med seg siste nytt, sier helsesøster Tone Løvaas.

Hun har lenge jobbet som helsesøster på Slåtthaugen skole, både for elevene på ungdomsskolen og videregående.

Registrert våken
De siste årene har hun vært med på utvikle et litt utradisjonelt opplegg for de som trenger hjelp med å komme seg opp om morgenen.

LES OGSÅ: Her er skrekklisten over hva lite søvn kan føre til

Tilbudet er frivillig for de videregående elevene. Oppfølging er stikkordet, eller «å henge på» som Tone Løvaas kaller det.

– De som har sagt seg villige til å prøve dette må skrive navnet sitt på en liste i resepsjonen hver morgen, samt tidspunktet de kom der på, sier helsesøsteren ivrig.

Hun ringer deretter ned til resepsjonen for å høre hvem som eventuelt ikke har registrert seg.

– Hvis de ikke har vært der ringer jeg dem. Da har de to valg. Svarer de på telefonen gir de meg beskjed om når de raskest mulig kan være der, men vi tar en prat etterpå for å finne ut hva som skjedde, sier Tone Løvaas.

Velger man derimot å ikke svare på telefonen går hun hardere til verks.

– Da møter jeg opp på døren, og ringer foreldrene. Som oftest tar elevene det veldig pent når jeg kommer, sier Tone Løvaas spøkefullt.

De siste årene har hun hatt mellom tre og fem elever på listen. Noen har kommet seg gjennom videregående skole, mens for andre ble det for tøft.

– Men det har hjulpet noen, og det er flott. Jeg tror dette er et opplegg som også kunne fungert på andre skoler.

Hun forteller at hun samarbeider tett med elevenes kontaktlærer, og at de tydelig kommuniserer med elevene.

– De må vite at vi strekker oss langt for at de skal komme på skolen, og at vi har troen på deres evner til å lykkes. Skolen har mange grep for at de skal klare undervisningen, men det forutsetter at de kommer. Det er der jeg gjerne kan hjelpe dem, sier Løvaas.

Skadevirkninger
I nesten ti år har helsesøsteren snakket om viktigheten med søvn, og hun har merket den digitale hverdagens inntog.

– Smarttelefonen er alltid der, og nettbrettet er lett tilgjengelig. Konstant må man følge med på hva som skjer, og på toppen av det hele er det lett å bli sittende oppe til langt på natt for å se på seriene man har lastet ned, sier Tone Løvaas.

Hun forteller at ungdommene kan bli sittende oppe til klokken er mellom 0300 og 0500 om natten.

– Hvordan skal man da greie å fungere? Søvn er nedprioritert, fordi skadevirkningene ikke kommer med en gang, sier Løvaas.

Eleven begynner å komme for sent på skolen. Fraværet øker, og plutselig blir det vanskelig å få seg lærlingplass eller deltidsjobb. Dette kan igjen føre til at du ikke har noen grunn til å stå opp lenger, og problemer utvikler seg deretter.

Hun har sett det skje, og ønsker å sette fokus på at søvnproblemene starter i det små.

– Det er umulig å gjøre gode valg uten å vite rekkefølgen. Helgen er også ofte et problem. Det er ikke slik at man kan sove kjempelenge i helgen for «å ta igjen» søvn. Søvn kan man ikke sette i banken, sier helsesøsteren til Bergensavisen.

Foreldrenes rolle er også viktig ifølge henne.

– Det er ikke galt å kikke raskt inn døren etter leggetid. Sjekk om iPaden er lagt til side. Før i tiden stod foreldre mer klippefast, mens i dag skal ungdommene få bestemme mye selv. De gode vanene starter gjerne tidlig i ungdomsårene, avslutter Løvaas.

Tones søvnige tips:

  • Få alltid åtte timer eller mer med søvn hver eneste natt.
  • Kroppen må forberede seg på søvn. Både psykisk og fysisk. La skjermen ligge i fred den siste timen før du legger deg. Kraftig stimuli for hjerne og syn rett før leggetid er ikke optimalt for søvnen.
  • Kontinuitet og en faste vaner er viktig. Ikke sov lengre enn til klokken 10.30 i helgene for å ødelegge dem. Søvn kan man ikke settes i banken.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest