RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helsetilsynet slakter 113-sentralen i Oslo og Akershus

Oslo (NTB): Helsetilsynet truer med tvangsmulkt dersom ikke AMK Oslo og Akershus gir raskere svar til publikum på nødtelefonen 113.

I fjor la innringere på røret 1.218 ganger da de ikke kom gjennom til AMK-sentralen. Sentralen tar imot 132.000 nødsamtaler. I en ny rapport fra Helsetilsynet kommer det fram at innringere måtte vente i både ett og to minutter før operatørene besvarte anropene. Den anbefalte responstiden ligger på ti sekunder. Helsetilsynet har tatt for seg flere konkrete hendelser som avslører alvorlig svikt i rutinene, skriver VG.

Blant annet døde en pasient på et sykehjem da det tok to minutter og 28 sekunder før personalet fikk kontakt med nødsentralen.

Helsetilsynet konkluderer med at sentralen drives uforsvarlig, og pålegger den flere tiltak, deriblant at 90 prosent av anropene til den medisinske nødtelefonen skal besvares innen ti sekunder. I tillegg må sentralen rapportere responstid til Helsetilsynet hver måned det neste halvåret. Første rapportering skal skje 1. oktober.

AMK-sentralen ble også gransket i 2011. Konklusjonen da var at kravet til forsvarlig drift ikke var oppfylt. Klinikksjef ved OUS, Øyvind Skraastad, understreker at folk kan føle seg trygge når de ringer AMK, selv om sentralen har sprengt kapasitet. På grunn av langvarig opplæring av ansatte er sentralen per nå bare bemannet med ni personer, med behov for 13, sier han til VG. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere