RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(NNSA)

Hemmelig frakt av atomavfall

Sist oppdatert:
Den norsk-russiske kommisjonen for atomavfall hadde nylig et møte i Murmansk. Samtidig ankom et skip lastet med hemmelig atomavfall.

Det melder Barents Observer. Møtet ble avholdt den 3. og 4. oktober, og det var statssekretær Erik Lahnstein som ledet den norske delegasjonen. Transport av kjernebrensel langs norskekysten var et tema under møtet, men den konkrete lasten som passerte norskekysten fra Gdynia i Polen til Murmansk i Russland, ble forbigått i stillhet .

Kjente ikke til frakten

Kystverkets trafikkstasjon i Vardø (VTS) og Statens strålevern kjente heller ikke til frakten av atomavfallet. Fartøyet var under grensa som Vardø VTS opererer med, melder Nordlys.

- Vardø VTS har ikke noe oversikt over fartøy som har fraktet atomavfall langs kysten. Slike fartøy kjører utenfor norsk territorialfarvann og er mindre enn de som vi er pålagt å kalle inn til trafikkstasjonen i Vardø, melder vakthavende offiser ved trafikkstasjonen i Vardø til BarentsObserver. De registrerer kun fartøy over 5000 tonn. Det nevnte skipet var på 3600 tonn.

Stammer fra Polen

Atomavfallet som stammer fra en atomreaktor utenfor Warsawa, ble først lastet om bord på et containerskip i havnebyen Gdynia i Polen for så å bli fraktet til Murmansk. Endestasjonen for avfallet er den topphemmelige reprosesseringsstasjon for atomavfall i Mayak i Sibir.

For øvrig den samme stasjonen som den offentlig oppnevnte norske Teknisk komité for lagring og deponering av atomavfall foreslo som endestasjon for norsk atomavfall fra reaktorene på Kjeller og i Halden.

Les flere nyheter fra Nordlys

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere