RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Havarikommisjonen (Havarikommisjonen)

Her brenner T-banevognen

Sist oppdatert:
T-banevognen tok plutselig fyr på Brynseng stasjon.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har i en fersk rapport offentliggjort et foto av en T-banevogn som tar fyr på Brynseng stasjon i Oslo.

Tre branntilløp på de nye vognene
Rapporten er offentliggjort på bakgrunn av tre branntilløp i de nye T-banetogene av type MX-3000. Branntilløpene skjedde i tidsrommet fra oktober 2009 til januar 2010 og skyldes overslag i strømavtagersystemet.

Brannen du ser øverst i saken skjedde på Brynseng stasjon i slutten av januar. Toget var på vei til Østerås, da brannen oppsto. Alle passasjerene ble evakuert og ingen ble skadet.

I rapporten kommer det fram at vaskevann og salt passasjerene drar med seg fra saltede veier, kan være en av årsakene til branntilløpene.

- Ved innvendig gulvvask av vognene ble vannet og vaskemiddel samlet opp i bøtter, men det kan ikke utelukkes at noe av dette havnet utenfor og ned på strømavtagerne. Disse er plassert mellom hjulene på boggiene rett under dørene på vognene. Havarikommisjonen er kjent med at de innvendige vaskerutinene er endret som følge av disse brannene. Havarikommisjonen ser at dette er et positivt bidrag, men det reduserer ikke faren for overslag vesentlig, heter det i rapporten.

Se havarikommisjonens vurderinger i faktarammen øverst til høyre i saken.

Umiddelbar sikkerhetstilråding
Hyppigheten og det store skadepotensialet gjør at SHT har valgt å lage en foreløpig rapport med umiddelbar sikkerhetstilråding.

- Det har vært gjentatte tilfeller av overslag i strømavtagersystemet som har ført til branntilløp og røykutviklinger. Dagens tekniske løsning knyttet til strømavtakere og strømgap i strømskinnene muliggjør overslag og lysbue med påfølgende mulighet for brann. Siden strømmen ikke automatisk kobles ut kan branntilløp få utvikle seg. Risikopotensialet knyttet til dette, og spesielt inne i en tunnel er stort. Havarikommisjonen tilrår Statens jernbanetilsyn å pålegge Oslo T-banedrift AS å vurdere, heter det i rapporten.

Les hele rapporten her.

66 MX-3000 i trafikk
De første vognene av typen type MX-3000 ble satt i trafikk september 2006.

Per august 2009 er samtlige vogner på linje 2, 3 og 5 byttet ut, mens linje 4/6 benytter både gamle og nye vogner. Per 4. november 2009 er 67 moduler ankommet Oslo, hvorav 66 er satt i trafikk, ifølge Wikipedia.

Akershus fylkeskommune har bestilt fem moduler (15 vogner) som skal eies av Ruter AS. Disse er ment som Akershus bidrag på Kolsåsbanen, men kan også, som andre moduler, bli brukt på andre linjer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere