RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tone Haugerud (Tone Haugerud)

Her er cruiseskipet på vei mot skøyta

Sist oppdatert:
- Har aldri sett lignende. At det gikk bra, er et under, sier Tone som så det hele fra orkesterplass.

- Cruiseskipet tutet og tutet, mens skøyta drev inn i cruiseskipets skipslede, sier Tone Haugerud til Nettavisen.

- Tutet konstant
- Det er veldig ofte at cruisebåter tuter, og det er noe vi ikke reagerer på. Men denne gangen tutet båten konstant, og da er det klart vi reagerte, sier Tone.

Nede i fjorden så hun og andre naboer det gigantiske cruiseskipet på full fart mot den lille skøyta.

Sammen med mannen og andre naboer var hun vitne til at cruiseskipet «MSC Orchestra» kjørte strake veien mot den hjelpeløse skøyta som hadde fått motorstopp.

Se video fra hendelsen på Amta.no!

- Høl i hue!
Fra orkesterplass kunne Tone og mannen se skøyta drive inn i skipets skipslede.

- Dette trodde vi ikke kom til å gå, forteller en lettere sjokkert Tone til Nettavisen.

- Vi har ikke sett maken til nestenulykke noen gang. Flere av naboene reagerte også. Vi trodde ikke det kom til å gå. Cruiseskipet så ikke ut til å senke farten eller svinge unna. Det er helt høl i hue, sier Tone om hendelsen som skjedde 28. mai.

- At det gikk bra er et under, sier hun.

Filmet
Geir Hansen så også det som var i ferd med å skje, og grep mobiltelefonen og filmet det hele.

- Min far har fulgt skipene i Drøbaksundet i mange, mange år, og kan bekrefte at det som skjedde var spesielt. Det var ubehagelig spennende å følge de to i skøyta som var fullstendig overlatt til skjebnen, og skipperen om bord i cruiseskipet, som seilte nærmere land enn vi kan huske å ha sett noen andre skip gjøre tidligere. At ikke trafikksentralen så dette på sin videologg, synes jeg er merkelig, sier Hansen til Amta.no.

- Uheldig båt
Da nestenulykken skjedde var det få båter ute på sjøen. Tone mener skøyta hadde ekstra uflaks med at båtens motor gikk varm akkurat denne dagen.

- Det som var uheldig, var at det ikke var andre båter ute som kunne hjulpet, sier hun.

- Trafikkovervåkningssentralen i Horten sier de ikke har logget at det har vært en slik hendelse, annet enn at båten kanskje har tutet. Det virker som om de prøver å skjule et eller annet, ellers så er det bare dårlig overvåking, sier Tone til Nettavisen.

- Losen hadde full kontroll
Horten trafikksentral (VTS) avviser påstanden til Tone Haugerud om at de ikke har loggført hendelsen.

- Hendelsen ble loggført rett etter det skjedde, cirka klokka 18.15, om jeg ikke husker helt feil, sier trafikksentralsjef Nils Petter Andersen.

- Cruiseskipet var på vei ut fra Oslo med los. Da de nærmet seg Langebåt lå det ei skøyte midt i skipsleden. Der så losen om bord at fartøyet ikke vek unna, selv etter lydsignaler. Dermed måtte de gjøre en unnamanøver, og losen hadde full kontroll. Men de var overrasket over at de ikke fikk noen meldinger fra den maskinhavarerte skøyta. Hadde losen visst dette, kunne situasjonen vært avklart på en annen måte, forklarer Andersen.

I dette tilfellet passerte cruiseskipet skøyta med 20 meters klaring.

Trafikksentralsjefen opplyser at slike situasjoner ikke er sjeldne.

- Dette er noe som oppstår flere ganger i året, sier Andersen.

Rundt 150 cruiseskip seiler hvert år inn i Oslofjorden, og alle lystbåter har vikeplikt for cruiseskipene – enten de kommer fra høyre eller venstre, opplyser trafikksentralen.

- Fiskebåten har opptrådt uaktsomt
Ifølge trafikksentralsjefen var ikke losen om bord klar over at fartøyet hadde maskinhavari.

- Cruisebåten kunne ikke gjort noe annerledes – det er skøyta som har opptrådt uaktsom, sier trafikksentralsjefen kontant.

- Losen på cruiseskipet opplyste til trafikksentralen at det ikke var kontakt mellom skipet og skøyta som hadde maskinhavari, sier Andersen, og legger til at han er 99,99 prosent sikker på at båten hadde VHF om bord.

- Ingen rapporteringsplikt
- Båter under 24 meter har ikke plikt til å rapportere seg til trafikksentralen i Horten, sier trafikksentralsjefen, og mener dette kan skape farlige situasjoner.

- Det foreligger ingen opplysninger om skøyta hos oss. De har heller ikke rapportert til verken politi eller redningsselskapet, avslutter Andersen.

Les flere saker hos Amta.no her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere