RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er dingsene alle barn vil ha

Sist oppdatert:
Trodde du at tekniske dingser og dippedutter kun var for voksne? Da tok du grundig feil. Se barnas superdingser her.

NÜRNBERG (Nettavisen ): Nettavisen ble invitert til verdens største leketøysmesse i Nürnberg for å sjekke hva som skjer på den fronten.

Blant noen tusen utstiller på flere tusen kvadratmeter tok vi en prat med blant annet Hasbro, verdens nest største produsent av leketøy og spill.

Hasbro mener at det er den samme typen leker som selger som før, men at man har fulgt med i tiden.

- Vi lager leketøy på samme måte før. Det er de samme ting barn gjør, men vi har puttet mye elektronikk og produktutvikling inn i dem sier Nikolaj Hansen hos Hasbro.

At det er mye elektronikk i de mest populære leketøyene for barn er ingen underdrivelse. På messen viste Hasbro blant annet fram en hund i virkelig størrelse som oppførte seg som en hund. Med et stort unntak forteller Per Essensen, direktør i Hasbro Nordic oss:

- Ja, du slipper å lufte den.

Skal det være en GSM-ape?
Hvis en hund i virkelig størrelse ikke er tingen så kan kanskje en dukke som må lære å gå på potte være noe? I starteren tisser den i bleien, men barna som får den kan lære den til å si ifra slik at den settes på potten. For dem som har vokst ifra dukkene kan man prøve en GSM-ape som reagerer på mobilaktivitet. Jo mer aktivitet i nærheten av apen, jo flere spill har apen.

- Det viktigste med lekene nå er at barn skal leke med dem, gjennom lek lærer de regler og sosialisering. For noen år siden var trenden at det meste skulle være lek og lær, nå er det først og fremst snakk om lek, og læring gjennom dette, forteller Per Esbensen oss.

Veksten i Europa for såkalt «ung elektronikk,» det vil si digitale leketøy var på nærmere 25 prosent i første halvdel av 2007.

Digital leketøysrevolusjon
Den digitale revolusjonen som også har skjedd ellers i samfunnet har også påvirket lekene barna vil ha. Det betyr blant annet at når Hasbro nå lager en dukke innenfor sin serie Littlest Pet Shop får dukken en nettside som man åpner opp med en kode på dukken, eller at den neste versjonen av Trivial Pursuit har digital nedlasting av nye spørsmål.

- Det er ingen tvil om at våre målgrupper krever innovasjon og at produktene er oppdatert og friske, sier Nikolaj Hansen i Hasbro.

De tusenvis andre
Selvfølgelig nok var det ikke bare hos Hasbro at det hadde skjedd stor produktutvikling. I nirvanaet for barn, hvor barn ikke hadde tilgang, gikk de dresskledte voksne rundt og diskuterte actionfigurer og hvilket puslespill som var best. Blant tingene vi la merke til var en digital rubiks kube, fjernstyrt drikkepose, egne datamaskiner laget for de aller yngste (da mener vi de aller, aller yngste) eller for den sakens skyld - radiostyrte biler som styres av mobilen gjennom blåtann. Vi snakket med en av representantene for en tysk leketøyskjede som fortalte oss følgende:

- Det er på vei mot at leketøy blir like avanserte som det voksne etterspør. Vi ser en trend mot virtuelle leker.

Slike virtuelle leker var blant annet representert ved den italienske Giochi Preziosis MyLife - en dukke som kan skifte klær og lekes med, men som bare finnes på en liten konsoll som bæres rundt. For oss virket det som en enkel versjon av Sims for en litt yngre målgruppe.

Vi har samlet noen av de leketøyene som er på markedet og som kommer i vår bildekarusell under.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere