RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Shutterstock)

Her er mytene om fyllesyke

Sist oppdatert:
Er formen dårlig etter i går? Det er ikke alle tips som fungerer.

(SIDE2:) Søndag morgen ligger mange festløver i senga med hodepine og kvalme. Heldigvis finnes det mange tips for hvordan man kan bli frisk av fyllesyken.

Men fungerer tipsene? WebMD.com avslører noen av fyllesykemytene.

Kjønn har ingenting å si
Kvinner har lettere for å bli fyllesyke enn menn. Menn har mer vann i kroppen, noe som gjør at de tåler alkohol bedre. Dersom en kvinne drikker like mye alkohol som en mann, vil hun dermed bli mer beruset. Dette fører også til at det skal mindre alkohol til for at hun blir dårlig dagen derpå.

Du blir bare dårlig hvis du er stupfull
Dette avhenger helt av din egen kropp. Noen kan drikke store mengder alkohol uten å bli dårlige, mens andre kan merke effekten av alkoholen etter bare et par drinker. Du øker dessuten risikoen for fyllesyke hvis du blander flere typer alkoholholdig drikke.

Vin er det tryggeste valget
Du kan dessverre ikke stole på vin. Rødvin inneholder et stoff som kan gi hodepine hos enkelte mennesker. De tryggeste alternativene er øl og ren sprit, som vodka og gin.

Spis pasta før du legger deg
Det er ingen garanti for at du våkner opp frisk morgenen etter, selv om du spiser pasta. Det hjelper nemlig ikke å spise etter at du er full. For at maten skal ha en effekt, må den være i magen før du begynner å spise. I stedet bør du drikke mye vann, slik at du ikke blir dehydrert - en av hovedgrunnene for fyllesyke.

Ta smertestillende før du legger deg
Effekten av smertestillende tabletter er på sin sterkeste etter fire timer. Når du våkner, vil dermed effekten antakeligvis ha forsvunnet. Men har du hodepine når du våkner, kan det være greit med en tablett. Du bør imidlertid unngå smertestillende med acetaminophen, da alkohol påvirker måten leveren behandler dette stoffet.

Alkohol gjør at du sover godt
Du sovner riktignok fort etter å ha drukket, men kvaliteten på søvnen blir dårligere. Grunnen er at søvnen er mer overfladisk, og du får dermed for lite REM-søvn.

Alt kan repareres
Mer alkohol dagen derpå er ingen god idé. Det bare forlenger prosessen kroppen må gjennom for å bli kvitt alkoholen. Fyllesyken vil dermed bare komme på et senere tidspunkt.

Kaffe er god medisin
Tvert imot. Kaffe virker dehydrerende, og det hjelper dermed ikke i det hele tatt. Unngå all drikke med koffein, og drikk i stedet vann eller sportsdrikk.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere