RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er Se og Hørs fredagstall

Sist oppdatert:
Mens Se og Hør i snitt solgte drøyt 420.000 eksemplarer i uka i fjor, sank salget første halvår i år. Etter omleggingen til to ukentlige utgaver i høst selger forlaget drøyt 275.000 blader per utgivelse. Rundt 40 prosent selges på fredager.

Mye spenning har vært knyttet til hvordan Se og Hør-leserne ville reagere på at bladet kommer ut to dager i uken i stedet for en. Hittil har færre lesere kjøpt Se og Hør ved hver utgivelse.

Mens midtukeutgaven tidligere fikk ligge én hel uke i butikken før det kom nytt blad, er liggetiden mer enn halvert når det nå kommer ny utgave på fredager. Dermed er også salget av tirsdagsutgaven sunket drastisk.

I 2002 solgte bladet 424.687 eksemplarer i snitt hver uke, i første halvår av 2003 sank snittet til under 400.000 i uken.

Dette var en hovedårsak til at ukebladet la om til utgivelser to ganger i uken i høst. Og omleggingen har ført til at den selvutnevnte avisen har økt totalopplaget, selv om antallet solgte blader per utgivelsesdag ligger langt under 400.000 eksemplarer.

Dagbladet skrev lørdag at de to utgavene til sammen selger 550.000 eksemplarer ukentlig. Etter det Propaganda vet er totaltallet noe høyere og fordeler seg på rundt 330.000 på tirsdager og omtrent 225.000 eksemplarer på fredager. Dette er kun cirkatall og kan variere endel.

- Vi er der hvor vi forventer å være på tirsdagene og ligger foran på fredagene. Det ser veldig bra ut, selv om det ennå er tidlig, sier forlagsdirektør Lasse Gimnes til Propaganda.

Hardt å kopiere fjoråret

I fjor hadde Se og Hør en resultatmargin på 24 prosent, i år kan det bli tøft å tangere dette resultatet. Det har vært oppstartskostnader i form av markedsføring og jubileumsfest på 25 års dagen på 30 millioner kroner. 10 millioner er spandert på fest og moro, mens rundt 20 millioner skal ha gått til betalt markedsføring på TV, radio, i aviser, på nettet og på utendørsmedier.

I tillegg må forlaget trykke flere eksemplarer totalt sett og distribuere dem ut på både tirsdag og fredag.

Men det største spørsmålet har vært hvor mange redaksjonelle medarbeidere som Se og Hør har tilført bladet etter omleggingen. Lønnskostnadene er de klart største kostnadene og en stund figurerte det informasjon om at Se og Hør var i ferd med å ansette 40 nye journalister.

Det riktige tallet er 17. Det er tre personer som har fått forlenget sommervikariat, syv er på kontrakter og korttidsvikariater på opptil seks måneder og syv nye er fast ansatte i redaksjonen.

Gimnes vil ikke si noe konkret om det er flere på vei inn neste år.

- Det er en vurdering vi driver med for tida. Hvor trenger vi flere og færre mennesker? Hva slags type kompetanse er det vi trenger? Analysen for 2004 er ikke ferdig ennå, sier han.

Uavklart moms

Uansett fører nyansettelser, intens markedsføring, økte trykkeri- og distribusjonskostnader til en større utgiftsside for Se og Hør Forlaget, som forsøker å få etablert et nytt kjøpsmønster i ukebladmarkedet.

Rettere sagt avismarkedet. Ved å omdefinere ukebladet til avis håper de å slippe unna en annen kostnad, nemlig momsen.

Meldingen fra Oslo Fylkesskattekontor er at saken tar lengre tid å behandle enn først antatt. Det tar Gimnes som et godt tegn.

- Det har vært flere hypoteser rundt tallene våre og mye negativitet. Det er mange som er svært nervøse i avismarkedet og som er blitt ytterligere nervøse denne høsten. Vår omlegging til avis er en reell problemstilling og en komplisert problemstilling. Det erkjenner da også Oslo fylkesskattekontor som nå bruker lang tid på å komme til en avgjørelse, sier Gimnes.

Se og Hør har meldt seg ut av ukepressens forening, men ikke inn i Mediebedriftene Landsforening der de aller fleste papiravisene er medlem.

- De foreløpige indikasjonene tyder på at vi ikke er særlig velkomne i MBL. Helge Simonnæs har vel ikke akkurat armene åpne for oss, humrer Gimnes.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere