RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock.com)

Her er trendene i 2010

Mer service, tilbake til naturen og stadig eldre barn. Her er trendene du skal se opp for i 2010.
Sist oppdatert:

KOMMENTAR: Det er uhyre vanskelig å spå. Spesielt om du skal gjøre det om fremtiden. Likevel stikkes hodet fram og legges på blokka, så får man se om man står laglig til for hogg når året er omme.

De som har mest greie på det er ikke helt enige om vi er ute av finanskrisen rent globalt, eller hvor store ettervirkningene blir. Det kan se ut som om arbeidsledigheten i Norge kan stige, men samtidig sier andre eksperter at den vil gå ned. Renten vil gå opp, men ikke bli like høy som den var - og skal man tro VG får vi mye mer penger i dette året. Denne oversikten fokuserer likevel på det litt utenfor pengene, det vi bruker pengene på.

Fire land i 2010
Det er fire land som etter all sannsynlighet vil prege året vi går inn i, og som vil på en eller flere måter oppleve en positiv vekst. Det første er Canada, som ikke bare arrangerer de olympiske leker, men som også har kommet seg relativt helskinnet gjennom finanskrisen. Landet har også satset sterkt på høyteknologisk industri, og er blant annet ett av verdens største land når det gjelder spillutvikling.

Sportslig fokus har også Sør-Afrika med fotball-VM, og selv om landet har en del utfordringer når det gjelder korrupsjon og kriminalitet så er landet det landet i Afrika med best forutsetninger til å bli en internasjonal økonomisk stormakt. Deres valuta, Rand, er blant annet den mest omsatte valutaen fra et utviklingsland.

Storbritannia har virkelig opplevd finanskrisen, men etter at landet kunne melde om at julesalget satte nye rekorder kan det virke som om den verste finansinfluensaen har begynt å forsvinne. Samtidig skal landet gjennom et valg, og ruste opp til sitt OL i 2012.

Det fjerde landet er ikke overraskende Kina som i år vil gå forbi Japan som verdens nest største økonomi. Sommeren 2010 avholdes også verdensutstillingen i landet, hvor blant annet USA vil ha en stor paviljong som verdens største økonomi. Det kan holde i 20 år til, hvis veksten til landene fortsetter som i 2009.

Trender
Under følger et utdrag av en 40-siders trendrapport du gratis kan laste ned under.

1. Online hele døgnet
Vi er stadig mer online, enten det er ved at datamaskiner brukes samtidig som man gjør andre ting eller at man bruker nett på mobil. Tjenester som Facebook har erstattet annen kommunikasjon, og en generasjon som kalles «treskjermers-generasjonen» er i ferd med å vokse opp.

2. Statusens erosjon
Status har blitt mer enn dyre biler og dyre klær. Status kan man nå få gjennom helt andre oppnåelser, enten det er å klatre opp ett fjell eller at man bare vet mer enn andre.

3. Hånd i hånd med kundene
Produktlanseringer skjer globalt, kundene vet mer om dine produkter enn de fleste som selger det og man stiller økte krav til kommunikasjon toveis. Kundene vil ha svar, og man vil ha svar fort.

4. Billig til å være gratis
Det blir stadig vanligere å tilby eksisterende kunder det samme som nye kunder får, og samtidig at man tilbyr prøving av produkter i enda større grad enn tidligere. Lojale kunder er vanskelig å få, og stadig flere bedrifter jobber hardere med å beholde dem man har. Dog finnes det mange verstinger i klassen.

5. Den digitale underholdningen
Underholdningen er ikke lenger i fysisk form av DVDer og CD-plater, alt kan nå konsumeres digitalt.

6. Grønn. Grønnere. Ut i det grønne.
Miljørevolusjonen blant forbrukere skjedde ikke, men stadig flere kjøper naturlige produkter.

7. Tilbake til fortiden
Mange internasjonale butikker gjeninnfører tradisjonell tankegang når det gjelder vareutvalg og produkter. De «gamle» butikkene blir som nye.

8. Produktene som dør
Hva skjer med platebutikker? Hva skjer med GPS til bilen når mobilen har samme funksjonalitet? Hva skjer med de fysiske kjedebutikkene når alt kan kjøpes på nett? Mange produkter er under sterkt press.

9. Merkevarens bortgang
Merkevare er alltid det brukerne oppfatter et merke som, ikke hva det egentlig er. Hva skjer når en fjerdedel av alle nettsøk på et merke er brukergenerert innhold?

10. Det gode selskap
Forbrukerne krever i stadig større grad at selskaper gjør noe for samfunnet. Noen gir til miljøet, andre til sykdomsbekjempelse. Hva passer for din bedrift?

11. Fornuft og følelser
En amerikansk trend som stadig får mer utbredelse er «random acts of kindness,» at forbrukerne opplever å få gaver uten at det er annonsert. Fordeler oppnås ved å være lojal, og ved å bruke et bestemt merke.

12. Reality-produktene
Det har blitt mye vanskeligere å «lure» forbrukerne og man krever at produkter er «ærlige» og gjerne også voksne.

13. Det unike produktet
Forbrukerne ønsker produkter ingen andre har, og gjerne noe som er spesialtilpasset.

14. Åpenhetens nedtur
Mange bedrifter har åpnet dørene på vidt gap i 2009 for å kommunisere direkte med forbrukerne. Mange vil oppleve en stor nedtur i 2010, både bedriftene og forbrukerne. Ting tar tid.

15. Servicens siste dans
Servicen er død, men lever likevel i beste velgående. Folk kan gjøre mye mer selv, og krever mer når de faktisk vil ha hjelp.

16. 15 minutters salg
Nye produkter, nyåpninger og tidsbegrenset salg. Ting går fortere, mye fortere enn før.

17. De unges forbund
De gamle er de nye unge, og de unge er stadig mer krevende voksne.

18. De usynlige
Eksisterende kunder blir mer og mer misfornøyde, hva kan man gjøre for å beholde disse?

Du kan lese mer om de 18 punktene over ved å laste ned rapporten under. Der finner du også «De 10 feilene nettbutikker gjør» og en gjennomgang av mediebruken nasjonalt og internasjonalt.

Her kan du laste ned dokumentet (PDF)

Dokumentet kan fritt brukes til egne presentasjoner, blogginnlegg eller artikler så lenge kilde oppgis. Dokumentet kan også republiseres så lenge det gjøres i sin helhet.

Er du enig eller uenig kan du ta opp diskusjonen med meg i kommentarfeltet under, eller på www.twitter.com/paalnisja/

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere