RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat (Siljemariela.com, dedication.blogg.no)

Her er treningsbloggernes beste råd for en strammere figur

Disse kan hjelpe deg med å bli kvitt noen kilo.
Sist oppdatert:

Hverdagen er tilbake, og det er tid for å sette i gang med nyttårsforsettene. Er du blant dem som har tenkt å kvitte deg med noen kilo? Det er mange veier til en sunnere linje. Utfordringen er å ikke miste motet etter de første ukene.

Side 2 har snakket med bloggere som skriver om helse, vekt og trening, og fått deres beste råd.

PERSONLIG TRENER: Silje Mariela Westby jobber som personlig trener, styrke coach, driver treningsblogg og sitt eget treningssenter kun for jenter.

- Tren styrke!
Personlig trener Silje Mariela driver bloggen siljemariela.com. Til daglig driver hun sitt eget treningssenter kun for jenter. Hun har klare råd til de som ønsker en bedre kropp i 2013.

- Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig styrketrening er om du vil stramme opp kroppen din, sier hun til Side 2.

Hun mener jenter må slutte å bruke timesvis på tredemølla, og heller komme seg over i styrkesalen.

- Jeg garanterer at med målrettet styrketrening og et godt kosthold så kan du oppnå gode resultater på veldig kort tid. Er du veldig strukturert så kan det ta så lite som fire uker før du ser forholdsvis store forskjeller, sier hun.

Er du mann? Ta også en titt på disse sakene:

Når det gjelder kosten mener hun man kan komme langt med å gjøre noen enkle endringer.

- Bytt ut halvfabrikata som pølser, karbonader, kjøttboller og lignende med rent kjøtt, fugl, fisk, skalldyr, egg og magre kjøttprodukter.

Det er dessuten viktig å unngå småspising mellom måltidene.

- Og ikke drikk kalorier. Dropp frokostjuicen og andre sukkerholdige drikker. Det demper fettforbrenningen din, sier hun.

Laget slankeavtale
Helene Bergland driver bloggen slankerinna.blogg.no. Hun har gått ned 17 kilo ved å legge om sine kost- og treningsvaner. Bergland mener det er lettere å leve sunt hvis man er flere, og har invitert leserne sine til å være med på en en avtale om 100 godtefrie dager. Fredag ettermiddag hadde 80 personer meldt seg på. For hver dag uten godteri setter de et kryss på kalenderen. Bergland har gjennomført prosjektet før, og synes det er til stor hjelp.

- Jeg får ofte lyst på noe søtt på kvelden. Men jeg vil klare utfordringen og krysse av på kalenderen, og da klarer jeg å holde meg unna, sier hun til Side 2.

Slankebloggeren har også invitert til en aktivitetsutfordring, der de som vil være med teller hvor mange minutter de er i aktivitet hver dag. Hvert minutt teller som ett poeng, og hver uke sender de inn sin totale poengsum, som Bergland poster på bloggen.

- Det gir den ekstra motivasjonen man trenger. Selv om jeg ikke har lyst å trene, gjør jeg det likevel, fordi jeg har lyst på høy poengscore, forklarer hun.

- Finn din metode
Christine Økern driver en av Norges mest populære trenings- og kostholdsblogger, dedication.blogg.no. Som det ligger i navnet mener hun det aller viktigste når man vil komme i form er å være dedikert. Dessuten må man være realistisk.

- Tenk over hva du vil, hvor lang tid du vil bruke og hva du er villig til å gjøre for å oppnå målet. Det nytter ikke å ønske å gå ned 5 kilo på en måned om man ikke er villig til å gå på trening eller endre kostholdet.

Et annet viktig råd hun vil gi er å ikke høre på alle rådene som finnes, da blir man bare forvirret. Det viktigste er å finne sin egen måte å trene og spise på.

- Finn en metode som du trives med, slik at du kan gjøre det til en livsstil.

Det viktigste er at kosten inneholder rene proteinkilder, grove karbohydrater og sunt fett. Dessuten er også Økern opptatt av å fokusere på styrketrening, ikke bare kondisjon.

- Og ikke vær redd for å løfte tungt, understreker hun.

Har du en god treningsblogg selv? Legg inn link i feltet under og del det med våre lesere!

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere