RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Colourbox)

Her inne skal du ha sex og søvn

Sist oppdatert:
Søvnkvaliteten forverres nemlig dersom du surfer på sengen, ifølge norsk søvnforsker.

(SIDE2): Dersom du leser mailer, sjekker face book-likes eller surfer på nettet i sengen før du sovner, kan dette gi dårligere søvnkvalitet.

Det viser en søvnstudie fra Det psykologiske fakultet ved UiB.

- Du bruker mye lenger tid på å sovne inn fordi hjernen blir aktivert rett før legging, sier professor Ståle Pallesen ved Det psykologiske fakultet til Side2.

Pallesen er medforfatter i undersøkelsen som nylig ble publisert i det anerkjente tidsskriftet Behavioral Sleep Medicine.

- Det er både lyset fra PC eller mobil og det at du blir revet med som gjør innsovningen vanskelig. Lyset fra mediene er aktiverende i seg selv og de bølgelengdene, som er mest blått og grønt har en større effekt på det biologiske systemet enn for eksempel stearinlys, som er gult. Hvitt lys inneholder alle bølgelengder.

- Hvor lang tid tar det fra man legger fra seg PC-en til kroppen omstiller seg?

- Det er helt individuelt, men det tar tid og dersom du de siste timene blir utsatt for gjentatt lys, kan det ta tid. Det kan forsinke døgnrytmen din, i tillegg til at mye stimulering før legging kan forstyrre søvnen. Soverommet assosieres med underholdning og også dette er forstyrrende på søvnen. Soverommet i det hele tatt bør være fritt for fjernsyn og datamaskiner fordi soverommet kan forbindes med andre ting enn søvn, noe faktisk gjør det vanskeligere å sove. Dette er noe av de samme mekanismene som er i sving når man gjenlever bestemte følelser til bestemte steder, for eksempel etter en ulykke.

I studien svarte over 500 studenter om sine elektroniske medievaner før de sovnet. Over 90 prosent svarte at de minst en gang i uken surfer, ser film eller mailer på sengen før de sovner.

- Vi vet at lys kan påvirke biologiske mekanismer som forsinker søvn og døgnrytmen. Spennende spill eller tv-programmer kan virke oppgirende og gjøre det vanskeligere å sove.

Man bør heller ikke trene for hardt eller utsette seg for ubehagelige stimuli.

- Ikke ta opp vanskelige ting med partneren før leggetid. Og ikke tren for hardt. Det er lurt å slappe av noen timer før man skal krype til køys. Soverommet bør være forbeholdt sex og søvn, sier Ståle Pallesen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere