RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Faksimile (rb.no)

Her kan det bli T-bane

Sist oppdatert:
- Vi ønsket å gi et tydelig signal om at denne saken skal høyt opp på prioriteringslista framover, sier lederen i Skedsmo Ap.

Akershus Arbeiderparti støtter utvidelse av T-banen til Ahus og mener en videreføring til Rælingen og Skedsmo må prosjekteres samtidig. Kartet viser hvor en eventuell T-bane kan gå.

Det var Skedsmo Arbeiderparti (Ap) som forslo at en videreføring av Ahus-banen til Rælingen og Skedsmo skal prosjekteres samtidig med forlengelsen av bane til Ahus på årsmøtet til Akershus Ap på Gardermoen i helga.

Les saken i rb.no

Forslaget ble til slutt enstemmig vedtatt av årsmøtet, noe leder for Skedsmo Ap, Øyvind Skaarer, er godt fornøyd med.

- Vi ønsket å gi et tydelig signal om at denne saken skal høyt opp på prioriteringslista framover, og at vi fikk gjennomslag for det er selvsagt veldig bra, sier Skaarer.

Bane til folket
Han understreker at det foreløpig er for tidlig å si akkurat hvor en eventuell t-bane vil gå på Romerike, men at det må bane dit det bor mest folk.

- Vi vet sånn noenlunde hvor folk vil bosette seg, og vi ser jo for oss at en t-bane må innom de befolkningsrike områdene i Rælingen – som Blystadlia, Løvenstad og gjennom åsen til Fjerdingby. Derfra vil den antakelig gå ned til Lillestrøm stasjon, og videre derfra blir det snakket om flere muligheter – som for eksempel Skjetten og Kjeller. Det prosjekteres jo blant annet med 500 nye boliger på Kjeller allerede, så det er naturlig at de er med i en slik banering, sier Skaarer.

Les også: Oslo, Akershus og Lørenskog starter planleggingen av T-bane til Ahus

Videre fra Kjeller håper han at T-banen kan gå via Lahaugmoen og de siste få meterne inn til Vestli-banen.

- Dette er en naturlig videreføring slik jeg ser det, men det er selvfølgelig fagfolk som må detaljregulere dette. Politikken er uansett at det må t-bane dit det bor mye folk, sier Skaarer.

Trenger statlig støtte
Han håper arbeidet med en forlengelse og videreføring av T-banen kan begynne i løpet av en fire-fem års periode, men understreker at staten må bidra økonomisk for å få det til.

- Dette prosjektet er ikke noe de involverte kommunene kan gjennomføre sammen med fylket, det må settes av midler i nasjonal transportplan. At Akershus Ap vedtar forslaget er jo med på å legge press på politikerne i kampen om midlene, så vi er godt fornøyd med å ha støtte fra fylkespartiet. En forlengelse av Ahus-banen vil jo ikke bare komme de involverte kommunene til gode, alle kommunene nord for Oslo vil se positive ringvirkninger av dette, for store deler av biltrafikken vil nødvendigvis bli borte. Vil vi at folk skal kjøre mer kollektivt – noe vi må i tiden framover – så er definitivt dette veien å gå, sier Skaarer.

Les flere saker i rb.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere