RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ole Eikeland (NA24)

Her kommer Harket for å se «superbilen»

Sist oppdatert:
Kjendisene vrimlet på lanseringen av den nye elbilen til Tesla. - Nå tar det helt av, alle vil ha elbil.

Det var høy kjendisfaktor da ordfører Fabian Stang klippet snoren da den nye Tesla S-serien ble lansert i Oslo onsdag.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Norge er nemlig et av landene i verden der elbiler er i førersetet.

325 nordmenn har bestilt

- Det er bestillt 9000 biler world wide av den nye bilen, sier kommunikasjonsdirektør Roberto Toro i Tesla til NA24.

- 325 av dem i Norge?

- Hvordan vet du det? Vi gir ikke ut de tallene. Men det stemmer at Norge er stort, faktisk det nest største markedet etter USA, sier Toro.

- Når blir bilene levert?

- Sommer 2012 i USA, og tidlig neste år i Europa.

- Hva blir prisen?

- I USA er listepris 57.500 dollar, men i Europa er ikke prisen endelig satt, sier Toro.

Ryktet sier imidlertid at den vil koste rundt 500.000 i Norge.

Her kan du se en video av Tesla-doningene:

- Det er elbilmania

- Kan vi si at det er elbilmania i Norge nå?

- Helt klart. Dette tar helt av, alle vil ha elbil. Det er elbilmania, ja, sier Frederic Hauge til NA24

Han får støtte av A-has Morten Harket.

- Dette er stort, sier Harket til NA24.

De to miljøkompanjongene kom fresene inn i Frederic Hauges Tesla Roadster bare noen minutter før Oslo-ordfører Fabian Stang skulle åpne det nye Tesla-utsalget ved Alnabru.

Under kan du se Harket ankomme lanseringen sammen med Hauge.

Den nye Tesla-bilen begynner å se ut som en familiebil og kostnadsmessig vil den starte på rundt 500.000 kroner.

- Sparer mye penger
Men har du heller lyst til å lease, er ikke det så dumt.

NA24-blogger, Marius Paus, i Leaseplan, har skissert opp hvorfor.

«Den vanlige måten å regne pris på ved leasing av diesel- og bensinbiler, er å sette finanskostnadene over driftskostnadene, legge sammen og sette to streker under svaret. Vanligvis utelater man arbeidsgiveravgiften man får på lønnspåslaget, men så lenge alle gjør det og du sammenlikner biler som går på fossilt drivstoff, så funker det.»

«Men ikke når vi kommer til el-bilene, da er regnestykket litt mer komplisert. Først og fremst bør man ta med nettopp lønnspåslaget i disse utregningene fordi dette blir halvert sammenliknet med diesel- og bensinbiler. Det gir to fordeler. Arbeidsgiveravgiften på dette påslaget blir mindre, og er med andre ord en ren kostnadsreduksjon.»

«Og ikke nok med det (jeg vet jeg høres ut som de tidligere omtalte Tupperware-selgerne): Du får noe med gratis også! Først og fremst kjører du kostnadsfritt i bompengeringen rundt de store byene og gjennom bompengestasjoner over det ganske land. Det blir det penger av.»

«På Finnøy i Rogaland har de oppdaget dette. I fjor meldte Stavanger Aftenblad at 16 av de 2800 innbyggerne hadde anskaffet seg et elektrisk kjøretøy. Den første var Arne Nordbø og det han har spart på å slippe bompenger de siste 10 årene, overstiger det han betalte for bilen.»

«Det Arne Nordbø også vet, men som en del ukritiske journalister og noen leasing-aktører lar være å huske, er at han også parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser. På de av dem som er tilrettelagt for elbiler får han også ladet gratis.»

«Parkeringsutgiftene vil variere fra kunde til kunde, men du skal ikke oppholde deg mange dager i Oslo sentrum hver måned, før du må legge på minst en tusenlapp i bilbudsjettet. Og at det er billigere å kjøre på gratis drivstoff enn på diesel og bensin, det er ikke «rocket science».»»

«Og til slutt et gode som buss- og taxisjåfører irriterer seg over daglig; Elbiler kjører i kollektivfeltet så mye de vil. Denne fordelen er det ikke fullt så lett å putte inn i et regnestykke, men si at du sparer en times tid hver dag på å slippe å stå i kø, og at den tiden heller kan brukes til jobb, ja, da blir det penger av det også. For ikke å snakke om livskvalitet: Bytt en time i kø med en time på ski med ungene.»

LES HELE BLOGGEN HER

Fullverdig dagligbil

Elbilene er ikke som det en gang var. Den nye Model S blir den amerikanske bilfabrikantens andre produksjonsmodell. Den første er den etter hvert så velkjente Tesla Roadster, som baserer seg på en Lotus-plattform.

Den nye Model S blir derimot en langt mer fullverdig dagligbil med fire dører, fem seter og et relativt stort bagasjerom.

Model S kommer i en rekke nye versjoner, der kanskje den største forskjellen er størrelsen på batteriet – og dertil også prisen og hvor langt bilen kan kjøre før den må lade.

Bilen kommer med et valg mellom en batteripakke på 40, 60 og 85 kWh. Den billigste utgaven skal gi bilen mulighet til å kjøre rundt 25 mil, mens toppversjonen med medvind og litt flaks skal nærme seg 50 mil.

Batteristørrelsen påvirker ikke bare rekkevidden, for jo større batteri du har, jo mer strøm klarer bilen å levere til motoren.

Det betyr at det skiller rundt 25 kilometer i timen i toppfart – samt 0,9 sekunder i aksellerasjon fra 0-100 – på den billigste i forhold til den dyreste. Toppversjonen skal klare 0-100 på 5,6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Det vil også lages en «Performance»-modell som skal trekke aksellerasjonstiden ned til 4,4-sekunder! Dette får Tesla til gjennom det de kaller en «high performance drive inverter»

Hauges tanker om fullading på tre kvarter skjer dessverre bare om du plugger bilen nærmest rett inn i atomkraftverket med en helt spesiell hurtiglader. Under normale omstendigheter sier Tesla at de lader opp batteriet med rundt ti mil per time.

Det som kanskje er mest imponerende er at Tesla gir en batterigaranti på 8 år – og på toppversjonen med 85 kWh kapasitet er det heller ikke noen begrensning i antall kilometer kjørt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere