RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: MV Front Ardenne (MV Front Ardenne)

Her kommer piratene

Sist oppdatert:
Den norske agenten til «MV Front Ardenne» er oppgitt over at pirater bare blir sluppet løs av Nato-styrkene.

- Dessverre er det slik reglene er, og det er vi i næringen forferdelig bekymret for. Piratene blir jo ikke skremt fra å stoppe virksomheten. De får litt vann, og så blir de sluppet løs igjen, sier administrerende direktør Dag Christoffersen i V. Ships Norway AS.

Lørdag kveld gikk det nesten galt. «MV Front Ardenne» var på vei fra Libya til Kina og passerte Adenbukta da en liten motorbåt med rundt åtte pirater tok opp jakten. Den russiske kapteinen oppdaget piratene og sendte ut nødsignaler.

Kort tid etter kom det engelske militære forsyningsskipet «Wave Knight» til unnsetning. Også det kanadiske krigsskipet «Winnipeg» reagerte på meldingen. Et helikopter ble sendt ut. Det avfyrte skudd foran baugen til piratene uten at det hjalp.

Sluppet fri
Etter en åtte timer lang jakt ble piratene tatt. På det tidspunktet hadde de kastet nærmest alle våpen over bord.

Les: Pirater prøvde å kapre norsk skip

Men fortere enn piratene ble tatt, ble de sluppet. Reglene er nemlig slik at det måtte ha vært kanadiere om bord i «MV Front Ardenne» hvis den kanadiske styrken skulle ha arrestert somalierne for piratvirksomhet.

- Nå er det jo slik at mannskapene svært ofte er russiske, indiske eller filippinske. Veldig mange kommer ikke fra Nato-land. Dermed er det sjelden at man kan ta disse piratene. Dette problemet er noe vi må fortsette å adressere, sier Christoffersen.

- De store internasjonale myndighetene som styrer lover og regler til sjøs er i hektisk aktivitet for å finne en løsning på dette. Samtidig er det flere andre ting som også må gjøres for å få bukt med problemet, sier han.

Håper på løsning
V. Ships Norway styrer 30 tankskip fra Norge, men selskapet er en del av V. Group som styrer 1000 skip og 24.000 sjøfolk verden over. Selskapet er et av verdens største, og bruker størrelsen til å påvirke myndigheter til å få en løsning på piratproblemet.

- En løsning er å trappe opp den internasjonale tilstedeværelsen i området. Det gjør det vanskeligere for piratene. Men man må jo også ta roten av problemet og den finner man på land i Somalia.

Til piratproblemet utenfor Somalia er løst, vil internasjonale skip fortsette å bruke den svært trafikkerte og svært farlige ruta rundt Afrikas Horn.

Ikke leiesoldater
- Vi lytter jo til hva mannskapet sier, og ingen blir tvunget til å seile denne strekningen. Nå skal det sies at blant de tusener av skip som er i området, skal det mye til før noen kommer seg om bord slik det skjedde med «Bow Asir».

- Hvorfor leier dere ikke inn væpnede leiesoldater til å vokte skipene mot pirater?

- Det temaet er stadig oppe, men foreløpig er man enig i at det ikke vil løse noe. Til enhver tid er det flere skip i Somalia som har blitt kapret. Man er redd for represalier hvis skipene i seg selv begynner å ta igjen med våpen. Derfor har vi ikke noe annet å gjøre enn å sende ut nødsignaler og stole på at det er noen som kommer til unnsetning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere