RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
INGEN SVAR: Foreløpig kan ingen gi svar på hvorfor denne ulykken skjedde. Drosjesjåføren tror det var marginer som reddet livet til han og passasjeren.
INGEN SVAR: Foreløpig kan ingen gi svar på hvorfor denne ulykken skjedde. Drosjesjåføren tror det var marginer som reddet livet til han og passasjeren. Foto: Jon THEODOR HAUGER-DALSGARD

Her satt han da det smalt

Sist oppdatert:
Drosjebilen hans lå knust etter møtet med den flygende konteineren.

Drosjesjåføren hadde kanskje uflaks, men likevel griseflaks den grå novemberdagen for tre uker siden, skriver Romerikes Blad på nett.

Han kjørte en skoleelev på Fetveien i retning Fetsund. Semitraileren med konteineren kjørte mot Lillestrøm.

– Plutselig så jeg bare en konteiner som fløy ned fra semitraileren, ut i veibanen og foran bilen min. Jeg tenkte bare «oi, å kjøre rett i den er selvmord». Noen flere tanker rakk jeg ikke å tenke, sier sjåføren som ikke ønsker å bli identifisert med navn eller bilde.

Han rakk å svinge unna. Bilen ble riktignok delvis truffet og endte opp smadret i grøfta.

– Hadde jeg kjørt rett på den, så hadde vi omkommet momentant. Men hva ville du gjort? Jeg har kjørt drosje i 14 år og sett trafikkulykker på nært hold selv om jeg ikke har vært involvert selv. Jeg er alltid oppmerksom i tilfelle noe skal skje. Jeg handlet på instinkt og hadde ikke tid til å tenke. Jeg tror erfaringen min reddet livet vårt.

LES OGSÅ: Varsler flere vogntog-kontroller

Trodde det skulle ta fyr

Både drosjesjåføren og passasjeren slapp unna med det som karakteriseres som lettere skader.

– Da bilen stanset, så jeg på meg selv. Jeg var fortsatt like hel. Bein og armer, alt var bra. Ingen brudd. Så spurte jeg passasjeren. Hun kom også fysisk uskadd fra det, sier han.

Du kan lese hele artikkelen her.

Han husker spesielt godt lukta fra airbagen.

– Den var helt forferdelig. Veldig sterk. Jeg trodde først det skulle begynne å brenne. Passasjeren krøp ut bak. Førerdøra var helt låst og jeg krøp ut etter henne.

Han har fortsatt vondt i brystet etter ulykken på grunn av airbagen som slo seg ut.

– Jeg fikk noen blåmerker på skulderen, men alt gikk veldig bra. Formen er god, og jeg kommer til å fortsette som drosjesjåfør, sier han.

Voldsom vekst

Ulykken skapte store trafikkproblemer da den skjedde. Konteineren ble liggende på tvers av veibanen i flere timer.

De siste dagene har Romerikes Blad skrevet om trailertrafikken som har eksplodert på Romerike, og veksten vil bli betydelig høyere de neste årene.

Så høy er veksten at veisjefen selv, avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen, spår at tungtrafikken innen få år kan få førsteprioritet på romeriksveiene – i kollektivfeltene slik elbilene har i dag.

Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeider i disse dager en prognose for framtidig vekst i tungtransporten i Norge. Foreløpige anslag tilsier 50 prosent vekst i Akershus fram til 2030 – trolig enda høyere for Romerikes del.

I dag passerer 4.834 doninger over 12,5 meter veivesenets tellepunkt på E6 ved Hvam – hvert eneste døgn. Det er over 60 prosent flere enn for ti år siden. Slår TØIs prognoser til, vil 7.250 trailere i døgnet passere Hvam om 15 år. Det vil si én trailer hvert 12. sekund.

– Høy risiko

Dermed øker også risikoen for alvorlige ulykker. Det er også drosjesjåføren som fikk bilen knust av konteineren klar over.

– Det er klart at dette utgjør høy risiko for andre trafikanter. For mange av disse kjøretøyene vet man ikke hvilken stand de er i. Vi ser også det samme hver eneste vinter. Da får tungtrafikken problemer, sier han.

– Ble du sint etter ulykken du ble utsatt for?

– Nei, jeg ble ikke sint. Jeg tenker at det bare er en ulykke. Dette var ikke noe sjåføren av semitraileren ønsket. Shit happens. Jeg skylder ikke på ham heller, og håper det viser seg at dette var en teknisk feil og ikke noen som har glemt å sikre konteineren, sier drosjesjåføren.

Politiundersøkelsene etter hva som gikk galt da konteineren falt, er ennå ikke klare.

Du kan lese hele artikkelen her.

– Foreløpig kan vi ikke si mer om hvorfor ulykken skjedde. Det er foretatt en del undersøkelser, men uten at vi har svarene nå, sa politioverbetjent Jon Inge Bråten ved Lillestrøm politistasjon for en ukes tid siden.

Statens vegvesen utførte blant annet en del undersøkelser rett i etterkant av ulykken.

– Vi sjekket blant annet innfestingen av konteineren. Så lenge saken er under politietterforskning, så ønsker vi ikke si noe mer om resultatene av den, sier seksjonsleder Bernt Johan Strand i Statens vegvesen.

Isachsen Gruppen AS sto for frakten av konteineren. Selskapets pressekontakt, HR-sjef Pål Høiback, har ingen kommentarer til saken så lenge den er under etterforskning.

– Vi avventer etterforskningen og svar vi får derfra. Vi vet ikke noe mer om hvorfor dette skjedde, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere