RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Her stanser piloten flyene

Sist oppdatert:
Problemene i flybransjen blir stadig mer iøynefallende.

Flybransjen på verdensbasis sliter i sterk motvind etter at oljeprisen, og dermed drivstoffprisene, skjøt til himmels. Ruter kuttes, fly settes på bakken og konkurser truer. Men noen sliter langt mer enn andre.

NA24 - din næringslivsavis

Det statlig eide greske flyselskapet Olympic Airlines er et av dem som virkelig opplever turbulens. Selskapet går med dundrende underskudd og myndighetene har bestemt seg for å selge rubbel og bit til neste år, noe EU godkjente i forrige uke.

Men de som ikke godkjenner slike planer er selskapets ansatte, og de har valgt å vise det.

Beleiret rullebanen
Tirsdag bestemte flere hundre ansatte i flyselskapet seg for å bevege seg ut på hovedrullebanen på Atens internasjonale flyplass, ifølge Associated Press.

Piloter, flyvertinner og teknikere stoppet flytrafikken på rullebanen i en halvtime. Flyplassen ble på grunn av dette nødt til å omdirigere alle lettinger og landinger til en annen rullebane for å unngå forsinkelser. Dette var den andre protestaksjonen på en uke, men den eneste som så langt har hindret flytrafikken.

De greske myndighetene sier at Olympic Airlines så langt har et akkumulert tap på 2,7 milliarder euro.

Ifølge Associated Press er ikke alle av selskapets 8.100 ansatte garantert jobb når selskapet blir privatisert, men rundt 4.600 arbeidere skal bli tilbudt jobber i den offentlige sektor som en del av en kompensasjonspakke verdt 1,2 milliarder dollar.

Men Olympic Airlines er langt fra det eneste selskapet som er på vei til å bli solgt for tiden.

Nylig kom meldingen om at SAS vurderer å selge seg selv til kollegaen Lufthansa.

Les også: - SAS vil selge SAS og - SAS overlever ikke

Men problemene viser seg flere steder.

Konkurs søker eier
Det italienske flyselskapet Alitalia har i lengre tid forsøkt å sikre seg nye eiere og tirsdag proklamerte de det til hele landet.

Det bankerotte flyselskapet annonserte nemlig i fire aviser etter noen som kan tenke seg å kjøpe deler av eller alt av selskapets aktiva, ifølge Associated Press.

Den kanskje noe uortodokse salgsteknikken kom etter at en gruppe italienske investorer trakk sitt bud å ta over den lønnsomme delen av Alitalia. Dermed var det tredje forsøket på under to år på å få solgt det skadeskutte flyselskapet et faktum. Tidligere har de mange fagforeningene de ansatte er medlemmer av effektivt stukket kjepper i hjulene for eventuelle salg.

Mandag meldte de italienske sivile luftfartsmyndighetene ENAC at de truer med å trekke tilbake lisensen til flyselskapet dersom ikke en redningspakke er på plass innen tre-fire dager.

Italias statsminister Silvio Berlusconi ble antatt å være den siste redningen for Alitalia, men selv han innrømmer nå at det bærer mot slutten for Alitalia ettersom EU-regler forbyr en nasjonalisering av selskapet og ingen andre store flyselskaper er interessert i tapssluket.

I annonsene som ble publisert i de italienske avisene Corriere della Sera, il Sole-24 Ore og La Repubblica samt London-baserte Financial Times kommer det tydelig fram at de italienske myndighetene ikke er kresne når det kommer til mulige beilere.

«Hvem som helst som kan være i stand til å garantere kontinuiteten, i en middels periode, av transportservicen... bes forelegge sitt uttrykk av interesse», var innholdet.

Men at dette skal være nok til at Alitalia igjen skal kunne komme seg på vingene er vanskelig å tro om Norwegians toppsjef Bjørn Kjos får rett.

- Alitalia er jo så godt som satt på bakken. Jeg forstår ikke at noen gidder å plukke opp det selskapet. Flyparken deres er både gammel og drivstoffslukere av rang, sa Bjørn Kjos til Dagbladet.no forrige tirsdag.

- Forferdelige flyindustri
Ifølge International Air Transport Association har oljeprisen fått 24 flyoperatører til enten å kollapse eller å ha søkt om konkursbeskyttelse i årets første halvår. Noe som neppe forundrer stjerneinvestoren Warren Buffett, ofte omtalt som verdens rikeste.

Buffetts skrekkeksempel på en dårlig forretning er en som vokser hurtig, krever store kapitalinnsprøytninger for å skape vekst og som så tjener lite eller ingen penger. Hans eksempel på en slik forretning er et flyselskap.

Han mener at et varig konkurransefortrinn har vært unnvikende helt siden Wright-brødrene tok sin første flytur, og mener at en fremsynt kapitalist ville gjort sine etterfølgere en stor tjeneste om han hadde skutt ned Orville-brødrene da de vinglet til værs første gang.

Selv skammer han seg over at han i 1989 kjøpte seg opp i U.S. Air. Han mener selv at han hadde mye flaks da han i 1998 ble kvitt selskapet, og det med fortjeneste. I tiåret som har fulgt har U.S. Air. gått konkurs to ganger.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Les også: Pengetips verdt millioner

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere