RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Screenshot: svt.se)

Her tør ikke SAS-sjefen å anbefale folk å fly med SAS

Sist oppdatert:
- Jeg synes hver enkelt skal foreta sin egen vurdering, og gjøre opp sin egen oppfatning.

SAS' konsernsjef Rickard Gustafson la mandag fram en storstilt spareplan som skal sikre selskapet et kriselån på 3,5 milliarder svenske kroner. Blant kuttene er oppsigelser av 800 ansatte og saftige lønnskutt.

Dette medførte naturlig nok stor mediedekning i Skandinavia. Men der hvor SAS-ledere flest forsikret om at det er helt trygt for folk å bestille billetter, og at flyene garantert vil gå som normalt sendte selskapets øverste sjef ut mer tvetydige signaler.

På SVT kom Gustafson med noe som neppe får folk til å strømme til billettlukene.

På direkte spørsmål om han vil anbefale de som skal ut å fly, på mandag eller neste uke, om å kjøpe SAS-billetter ville han først ikke svare. Så kom Gustafson med følgende:

- Jeg kan ikke stå og vurdere hva ulike personer skal gjøre. Jeg synes hver enkelt skal foreta sin egen vurdering, og gjøre opp sin egen oppfatning.

Før dette har han presisert at selskapet er avhengig av å få kundene til å føle seg trygge.

- Vi har ikke tjent penger på lenge, og vi må vise nokså kjapt at vi kan og at vi vil. Men noe som er enda viktigere er våre kunder. De må føle seg trygge på at de kan bestille en reise med oss. Vi kan ikke ha usikkerheten for lenge i markedet. Vi må kjapt få en slutt på dette, slik at kundene føler seg trygge på at de kan bestille billetter hos oss.

Her kan du se intervjuet (uttalelsen kommer helt til slutt):

Overhengende konkursfare
Konkursfaren for SAS har de siste ukene vært så overhengende at Stoltenberg-regjeringen iverksatte beredskapsplaner for å opprettholde syketransport i Norge.

En bråstopp i flygingene ville kunne ramme liv og helse i distriktene – SAS' datterselskap Widerøe flyr flere tusen syketransporter i distriktene hvert år, skriver VG.

Regjeringen planla derfor å sette opp en stor informasjonsberedskap for reisende over hele verden, dersom selskapet skulle gå konkurs og flyene ble satt på bakken.

Forsikringsselskaper hadde også forberedt seg på en mulig konkurs.

- Vi la til grunn at med statlige eiere ville det ta noe tid før flygingene stoppet opp. Det ville gi oss tid til å gå i markedet og finne alternative transporter, sier Emma Elisabeth Wennesland, informasjonsdirektør i Europeiske til VG.

Les Are Slettan: Hva var det nå egentlig vi skulle med SAS?

Les Haakon B. Schrøder: Mayday Mayday

Tøffe norske krav
Sparepakken innebærer at SAS kutter kostnader tilsvarende 3 milliarder kroner. I tillegg hentes samme beløp inn gjennom salg av enheter. Både datterselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling skal selges.

Under forhandlingene om SAS' framtid krevde næringsminister Trond Giske (Ap) ifølge flere medier at SAS måtte selge Widerøe.

Både Dagens Næringsliv og VG Nett har snakket med kilder med kunnskap om tautrekkingen mellom långiverne, eierne og selskapet. De sier at Norge fremmet de tøffeste kravene mot SAS for å bli med på redningsaksjonen.

Viljen til å hjelpe SAS skal ha vært langt større i Sverige og Danmark som både har mange arbeidsplasser og en generelt høyere arbeidsledighet, skriver Dagens Næringsliv.

Private kjøpere
Giske vil ikke kommentere detaljene i forhandlingene, men innrømmer at han stilte strenge krav.

- La meg si det sånn, vi var tydelige i kravene om lønnsomhet og kravene til forretningsmessige vilkår. Norge var veldig tydelig på det vi mente måtte være forutsetninger. Og det er jo ingen tvil om at SAS spiller en forskjellig rolle i ulike land. Kastrup er en enormt viktig arbeidsplass for København og Danmark. Og i Sverige har SAS sitt hovedkontor, sier Giske til avisen.

Næringsministeren tror det finnes private kjøpere, men det er ikke gitt at selskapet vil havne på norske hender.

- Jeg ser gjerne at en norsk eier overtar selskapet, men det viktigste er at Widerøe får en god eier, sier statsråden, som viser til at EØS-reglene gjør det umulig å reservere selskapet for norske interessenter.

Lønnskutt og nedbemanning
De ansatte har fått sju dager på seg til å godta sparepakken, og 18. november kommer SAS-styret sammen for å avgjøre om forutsetningene for å gjennomføre spareplanen er til stede.

Det er varslet at mellom 200 og 300 stillinger forsvinner i Norge, og de som fortsatt får beholde jobben, må belage seg på et kraftig lønnskutt.

Konsernsjef Gustafson sier til NTB at han også vil kutte egen lønn med 20 prosent. Øvrige ledere vil få kuttet lønnen med mellom 15 og 17 prosent. I tillegg vil også antall ledere i administrasjonen bli redusert.

Mandag kveld satt representanter for de bakkeansatte i SAS i møter på Gardermoen. Unni Aurdal representerer en del av de 2.000 bakkeansatte i SAS.

- Vi må jo være realistiske, men vi håper jo vi forblir i SAS, sier hun til TV 2.

Elisabeth Goffeng leder Norsk Kabinforening og sitter også som ansattrepresentant i styret til SAS.

- Vi stiller oss fullt og helt bak kriseplanen som ble lansert i dag. Vi gjør det vi kan for å redde arbeidsplasser, sier hun og forteller at planen er mottatt både med lettelse og fortvilelse. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere