RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Håkan Falk (Scanpix)

Hodene ruller etter jernbane-fiasko

Sist oppdatert:
340 millioner skattekroner kastet bort i fiaskoprosjekt.

Jernbaneverket bestilte et signalanlegg fra leverandøren ABB som heter Merkur, og skulle tas i bruk fra høsten 2009.

340 mill ut av vinduet
- Etter at vi hadde investert 340 millioner kroner i dette signalanlegget, ble det ikke tillatt tatt i bruk, forteller jernbanedirektør i Jernbaneverket Elisabeth Enger til Nettavisen.

Problemet var at Jernbanetilsynet mente at anlegget ikke var godt nok, av blant annet sikkerhetsmessige årsaker.

- I november i fjor ønsket jeg da å finne ut av hvorfor vi ikke hadde gjort godt nok arbeid, og hva vi kunne ha gjort annerledes, sier Enger.

Bestilte gransking
Hun tok da initiativ til en ekstern gjennomgang av hele prosjektet for anskaffelse av Merkur signalanlegg.

Bakgrunnen var at signalanlegget ikke ble tillatt tatt i bruk på Ganddal godsterminal, og at planlagte leveranser til dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og til Nordlandsbanen ikke kunne gjennomføres som planlagt

Det er revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) som har gjennomført en revisjonsrapport.

- Alvorlig kritikk
- Rapporten sier at Jernbaneverket har hatt alvorlige mangler ved anskaffelsesprosessene, og vi har fått alvorlig kritikk på måten hvordan disse prosessene har skjedd. Vi har også fått kritikk på hvordan prosjektet for øvrig er blitt gjennomført, forteller Enger.

Hun sier at dette er en alvorlig sak for Jernbaneverket.

En direktør i Jernbaneverket har allerede trukket seg – og en annen direktør er i ferd med å gjøre det samme, etter at Jernbanetilsynet har funnet disse manglene både ved anskaffelse og gjennomføring.

På grunn av fiaskoen må togtrafikken dirigeres manuelt, i tillegg til at Jernbaneverket må bruke de eksisterende sikringsanleggene, skriver TU.

Underrapportering av avvik
Enger påpeker at kravene til etterlevelse av regelverk er skjerpet, blant annet gjennom det omfattende bedriftskulturprosjekt som pågår i Jernbaneverket. Samtidig vil opplæring og kompetanseutvikling bli styrket, og organiseringen av anskaffelser blir gjennomgått.

Rapporten viser også det har vært underrapportering av avvik i Merkur-prosjektet, som igjen har ført til at toppledelsen har hatt vanskelig for å få fullstendig oversikt før det ble foretatt en gjennomgang av prosjektet.

Jernbaneverket opplyser om at i framtida vil de kun kjøpe anlegg som er godkjent og i bruk andre steder, framfor å delta i utviklingsprosjekter som Merkur.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere