RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hodepine og Migrene: Mat som trigger og mat som lindrer

Sist oppdatert:
Tror det eller ei kan dine hodepiner, være seg såkalte tensjons- eller stresshodepine eller migrene, trigges av maten du spiser, eller ikke spiser for den saks skyld.

Tror det eller ei kan dine hodepiner, være seg såkalte tensjons- eller stresshodepine eller migrene, trigges av maten du spiser, eller ikke spiser for den saks skyld.

Svært mange plages av hodepine eller migrene uten å ane at årsaken kan ha med deres kosthold å gjøre. Ikke minst er kostindusert hodepine svært vanlig hos barn. Særlig migrene kan trigges av spesielle matvarer, men det er en glidende overgang mellom migrene og andre typer hodepine, ettersom de fleste hodepiner har såkalt vaskulær årsak, som betyr at de oppstår når blodtilførselen til hjernen og hjerneårenes vegg ikke fungerer optimalt.

Triggere

Genetisk disposisjon spiller selvsagt en viktig rolle, men det er ofte miljøfaktorer som setter i gang en hodepine eller migreneanfall. Vi kaller slike miljøfaktorer «triggere». Noen triggere har du ikke kontroll over selv, for eksempel sterkt lys, værendringer, kraftig lukt eller duft eller menstruasjonssyklus. Den eneste triggertypen du har faktisk full kontroll over er maten du velger å spise. Dette blir komplisert fordi det er sjeldent slik at mat alene trigger hodepine eller migrene. Det er ofte to eller flere triggere, eller situasjoner som kan utløse anfall ved å kortslutte hjernens og kroppens balanserende evner.

En bit sjokolade går fint

Derfor kan noen få hodepine av rødvin en gang, men ikke en annen. Type rødvin kan også spille en rolle, men kombinasjon av rødvin og blåskimmelost som du spiser en dag med mye stress kan ha en helt annen effekt enn om du gjør det samme en dag du har vært avslappet. En bit sjokolade kan gå fint, men en hel plate kan trigge migreneanfall. Ikke minst er det slik at en matvare kan først trigge hodepine eller migrene dagen etter, noe som gjør det vanskelig å identifisere synderen.

Triggerstoffer i matvarer

Mange vanlige matvarer inneholder kjemiske stoffer, særlig nitritt og tyraminer, som kan trigge hodepine/migrene hos genetisk disponerte individer. Slike stoffer kan medføre at hjernens blodårer trekker seg sammen, som igjen kan gi de typiske migrenesymptomer med lysskyhet, hodepine, kvalme osv. I andre situasjoner kan slike stoffer føre til at blodårer utenfor hjernen utvider seg og blir betent, som igjen medfører smerte. Eksempler på matvarer som inneholder slike triggerstoffer er rødvin, bacon, pølser, skinke og lignende bearbeidede kjøtt og fiskprodukter, lagret ost, sjokolade. Det er stor sannsynlighet for at mange får hodepine eller migrene på grunn av ulike matintoleranser. I dette tilfellet reagerer immunforsvaret på antistoffene i mat og setter i gang reaksjoner i blorårene som kan føre til anfall. Ikke minst spiller det såkalte eikosanoidsystemet en enormt viktig rolle her. Eikosanoider er stoffer som bl.a. regulerer smerteopplevelse og betennelse. De produseres av omega 3 og omega 6 fettsyrer. For mye omega 6 (sojaolje, solsikkeolje, maisolje, margariner laget på disse oljene, kornvarer, frø og nøtter) og for lite omega 3 (fet fisk, tran, valnøtter, linfrø, rapsolje) fører til at det dannes mer av såkalte prostaglandinger (eikosanoidtyper) som gir mer migrene og hodepine. Derfor er valg av fettkilder i kosten ekstremt viktig.

Hormonet insulin øker også stoffene som kan gi hodepine/migrene og betennelse. Jo mer raske høyglykemiske karbohydrater (sukker, fint brød og melvarer, pasta, ris, poteter) man har i kosten, desto høyere blir insulinet og risken for hodepineanfall. Man vet nå at stabilt blodsukker er svært viktig for å unngå hodepine, og mange har nok opplevd å få anfall hvis det går for lang tid mellom måltidene.

En amerikansk forskergruppe har nylig oppdaget at stoffet oleocanthal i olivenolje også har betennelsesdempende effekt. Oleocanthal motvirker to betennelsesenzymer, COX1 og COX2, samme enzymer som motvirkes av Ibuprofen, Naprosyn og lignende medikamenter. Det skal heller ikke så mye olivenolje til for å få 10% av effekten som en smertestillende dose ibuprofen: 50 gram olivenolje rekker, og inneholder da 9mg oleocanthal. Daglig inntak skulle dermed bidra til en beskyttende effekt i forhold til betennelser og smerte.

Mat som ofte trigger hodepine/migrene:

Sjokolade, rødvin, kaffein, MSG (monosodium glutamat, smaksforsterker i ferdigmat), aspartam, spekemat, lagret ost, nøtter, alkohol, iskrem, sitrusfrukter, ananas, bananer, rosiner, plommer, fiken i boks, avokado, løk, surkål, noen gjærbakst produkter

Mat som kan lindre eller forebygge hodepiner:

  • Fisk og fiskeolje, Tran
  • Mat som gir liten blodsukkerbelastning (grønnsaker, belgfrukter, bæ r, de fleste frukter, hele gryn)
  • Olivenolje
  • Ingefær

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere