RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Mediehuset Nettavisen)

Hoftevrikk og pupperisting

Sist oppdatert:
Trening til afrikanske rytmer er ikke for pyser.

(SIDE2): «Let's dance Afro» er en time du må slippe hemningene løs for å få maks treningseffekt ut av. Her gjelder det å ikke være for sjenert eller tilbakeholden.

- Slipp dere løs nå, jenter, sier instruktør på dansetimen Jorunn Githmark. De fleste i salen har kastet joggeskoene og stiller barbeint i løse klær. Allerede i oppvarmingen blir vi presentert for både vrikking, risting og hodeslenging.

LES OGSÅ: Vi testet ABBA-Aerobic

Hun påpeker at det er viktig å tørre for å få mest ut av timen og at det hjelper å ta av seg skoene for å få mer feeling med dansen.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

HVA: Vi er med på Sats sin nye event-time «Let's dance Afro» som skal gå over åtte ganger. Vi hopper inn på time nummer tre, noe som var en liten bommert i utgangspunktet. Koreografien sitter allerede inne hos de fleste jentene i den smekkfulle salen og her er det ingen tid til repetering, før vi går raskt videre med nye trinn.

Etter hvert kommer vi allikevel sånn halveis inn i det og finner ut at det beste er å kaste skoa og la det stå til. Intensiteten er på topp og danseprogrammet som er laget av Ingvild Landrø fra Sats Trondheim inneholder morsomme, nye trinn.

Det er lett å glemme at man faktisk trener.

Timen varer i 55 minutter og det er en gul time som skal passe for alle.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

HVEM: Passer for alle, gutter og jenter, men det er klart en fordel å ha god rytme og litt danseerfaring fra før.

HVORFOR: Du får trent kondisjon og koordinasjon. I tillegg trener du musklene i mage, rygg, armer, sete og lår.

HVOR: Sats på Ila i Oslo. Men sjekk ut ditt nærmeste treningssenter, flere kjeder tilbyr afrodans, eller lignende dansetimer.

KONKLUSJON: Vi må innrømme at treningseffekten nok hadde blitt bedre for oss om vi hadde vært med fra den første timen, men om man fortsetter på timen alle de åtte gangene vil man nok få maks treningseffekt, og kombinasjonen dans og kondisjon er uslåelig om man liker å bevege seg til musikk.

Litt minus for full sal og at vi ikke bare kan hoppe inn på timen og få en fullverdig treningstime, men så er dette et event-arrangement også. Timen er gul, noe som vil si at de fleste skal kunne følge med på kombinasjonene. Vi syns noen av kombinasjonene lå litt over gult nivå, men kanskje er det bare oss?

Ved dans som dette trener du hele kroppen og det er bra for både stabiliseringsmuskler, kondisjon og de fleste store muskelgrupper.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere