RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Litt aktivitet er til god hjelp.
Litt aktivitet er til god hjelp. Foto: Kraig Scarbinsky (Thinkstockphoto)

Hold vekta i ferien!

Sist oppdatert:
9 tips til hvordan du og vekta forblir venner iløpet av ferien.

Slaraffenliv, god mat og litt ekstra i glasset. Joggeturen før frokost? I morgen kanskje. Salat uten dressing, eller biff med bernaise? Ja takk, begge deler. Og kunne jeg få en øl til, er du grei?

En nyere britisk undersøkelse viste at cruisepassasjerer i snitt la på seg seks kilo i løpet av en 14-dagers seilas. I en uhøytidlig undersøkelse på vektklubb.no svarte rundt 60 prosent at vekten pleide å gå opp i ferien.

Ferie er unntakstid. Det er lov – faktisk påbudt – å kose seg. Det kan fort gi uønskede utslag, men det skal ikke mye til før du gjenvinner kontrollen.

9 tips til vektkontroll i ferien

1. Tøm minibaren!

Nei, vi mener ikke at du skal tømme den for vodka og sjokolade hver kveld foran kopekassa. Derimot kan et kjøleskap på rommet fylles med sunne saker fra nærbutikken for å holde blodsukkernivået oppe og godtesuget på avstand – så som frukt, grønnsaker, nøtter, mager yoghurt, vann og så videre.

2. Spis til faste tider!

Måltider kommer fort hulter til bulter i ferien, og etter tre timers svett jakt etter en trivelig restaurant med ledige utebord i skyggen, er du desperat av sult og bestiller deretter. Om frokost i tillegg ble inntatt på nærmeste storkiosk og lunsjen bestod av tre Mojito ved bassengkanten, ryker forsettene fort. Med faste spisetider og bordbestilling er mye gjort.

3. Pakk treningstøy!

Har du «glemt» å pakke joggesko, sports-BH, svømmebriller og sykkelshorts? Uff, så leit.

4. Velg aktivt!

Tennistime, eller vinsmaking før middag? Snorkletur, eller utflukt i båt med glassbunn? Leie sykkel, eller moped å utforske øya? Hva velger du? PS: I mange storbyer tilbys guidede joggeturer.

5. Zombiene kommer!

Det frister kanskje ikke alle å bli jaget av levende lik i ferien, men du verden som det får deg i form. Treningsappen «Zombies, Run!» gir løpeturen en ekstra piff. «Endomondo» er en annen populær app, gjør det enkelt å blære på nett om både treningsøkter og reisemål.

6. Klok kos

Djevelen ligger i detaljene. Og på tallerkenen. Små justeringer i feriemenyen, kan gjøre store utslag. Kos deg med reker og hvitvin, men dropp majones og drikk vann i tillegg. La litt saus og poteter ligge igjen på bifftallerkenen. Spis deg mett, men ikke overmett. Kanskje jordbær til dessert i dag, heller enn sjokoladekake med krem?

7. Alkokontroll

Vi drikker mer i ferien enn ellers, og i tillegg til at vin, øl og sprit er fetende i seg selv, er det fort gjort å la seg friste av feit ferdigmat etter en kveld på byen. Morgentrimmen kan også stå i fare. Drikk derfor med måte, og husk at søte drinker er verst. Mens en normal Margarita inneholder over 700 kalorier, er det under 100 i ett glass tørr hvitvin, mens en liten pils har rundt 130, ifølge promille.no.

8. Bestill når du er motivert

På feriestedet er det fort gjort å gli inn i en sløv, seig rytme. Om du derimot på forhånd har booket og betalt vannaerobictimer, leiesykler og kickboksekurs på et hotell med fancy treningsstudio og tennisbane, er det vanskeligere å snike seg unna.

9. Si fra!

Lover du ditt reisefølge på ære og samvittighet at du skal drikke vann til frokost og lunsj, velge trapper fremfor heis og løpe minst tre ganger i løpet av turen, blir det vanskeligere å snike seg unna. Gi reisefølget fullmakt til å mase, om det trengs. Og selvpålagte bøter i nødsfall.

ABONNER PÅ REISER & FERIE digitalt eller på papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere