RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Hold vekten i julen

Sist oppdatert:
Gå det nye året i møte uten de ekstra kiloene.

(SIDE2:) Mange går opp noen kilo i ferien, og dessverre er det slik at det er mye enklere å legge dem til enn å bli kvitt dem.

Denne artikkelen er levert av Helsenett.

Hvordan kan du holde vekten og kose deg i julen samtidig?

- Fyll opp med grønnsaker. Ikke la kjøttet dekke mesteparten av tallerkenen din. Lass derimot på med rosenkål, poteter, gulrøtter og annet grønt.

- Vær sparsom med sausen. En fet saus plusser på mange skjulte kalorier. Ikke hell den over alt på tallerkenen, men legg den litt til siden.

- Tenk over hva du putter i munnen. Ikke hiv innpå med chips eller smågodt som du alltid har tilgang til. Gå heller for godsakene du kun får denne ene gangen i året.

- Delta i samtalen rundt bordet. Til jul samler ofte flere seg rundt middagsbordet enn vanlig. Benytt sjansen til å holde deg oppdatert om familie og venner. Prating vil sakke ned farten på spisingen og magen får bedre forutsetninger til å fortelle deg at du er mett i tide.

- Ikke glem mellommåltidene. Mange sulter før julemiddagene. Noen har mange ærender og oppgaver som må gjøres, andre gjør det med vilje for å «spare plass». Uansett er det ikke lurt å hoppe over mellommåltidene. Det ender bare opp med at du hiver i deg mer middag enn normalt. Husk at tradisjonsrik julemat som ribbe og medisterdeig inneholder mye fett.

- Pass på hva du drikker. Kaloriene vi drikker har vi også lett for å glemme. Drikk mest vann, te, naturlig mineralvann eller annen væske med lite sukker. Ha i minne at alkohol, gløgg og varm sjokolade inneholder en del kalorier.

- Beveg deg. Få hele familien med på tur eller sett på fine julesanger og by opp til dans. Er du så heldig at snøen kommer i julen kan det være artig å yppe til en vennlig snøballkrig. For å unngå å lagre de ekstra julekaloriene er du nødt til å forbrenne dem.

Relaterte støttegrupper på Helsenett.no
Allergi
Overvekt
Trening
Matvareintoleranse
Diabetes

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere