RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hold vekten med kalsium og chili

Ønsker du å kontrollere vekten kan chili og magre melkeprodukter være løsningen. Her får du tipsene.

Kalsium, chili og potetball kan kanskje hjelpe deg til å holde vekta. Kalsium kan binde fett i tarmen. Chili og potetball kan hjelpe deg til å spise mindre.

Flere undersøkelser viser at de som får i seg mye kalsium i kosten, har lettere for å holde vekta. Men forskerne har vært usikre på om dette er en tilfeldig sammenheng, eller om kalsium kan øke energitapet på noen måte. Nå bekrefter en studie fra Avdeling for human ernæring ved Universitetet i København at kalsium kan binde fett i tarmen.

Magre melkeprodukter
De danske forskerne gjennomførte en studie på 10 personer. I én uke fikk de på kosthold med normalt kalsiuminnhold, 500 mg per dag, og deretter en uke på kost med høyt kalsiuminnhold; 1800 mg per dag.

Kalsiumet kom først og fremst fra magre melkeprodukter. Resultatet viste at forbrenningen eller energiomsetningen ikke ble påvirket, men mer fett gikk gjennom tarmkanalen uten å bli absorbert på høy-kalsiumkosten. I gjennomsnitt forsvant 83 kcal eller 350 kJ per dag på denne måten. 83 kcal per dag kan ha stor betydning i løpet av et år – hvis man ikke kompenserer på andre måter.

Studien ble lagt fram på den europeiske fedmekongressen i mai. Du kan få mer kalsium ved for eksempel å drikke skummet melk og spise kvarg med lite fett.

Spis mindre med chili
Et annet råd for vektkontroll kan være å spise mer chili. Chilipepper i måltidet fører til at man spiser litt mindre til måltidet, viser en studie fra Maastricht-universitetet i Nederland. Chili i tomatjuice ga større virkning enn chili i kapsler; det hjelper altså å kjenne chilismaken i munnen. I alt 24 personer testet de to måtene å innta chili på. Det viste seg at de spiste mer karbohydrater, mindre fett og dermed mindre energi når chili inngikk i måltidet.

Potetball
Måltider som gir sakte absorpsjon av karbohydrater kan føre til at man holder seg mett lenger og spiser mindre til neste måltid. Matvarene med slik lavere glykemisk indeks kan være gunstig for personer med økt risiko for insulinresistens og høyt blodsukker. Den ultimate vektkontroll må følgelig være potetball med chili og skummet melk!

Gabriele Riccardi og hennes kolleger ved Fredericio II-universitet i Napoli har sammenlignet absorpsjonen av ristet brød, pizza, loff og potetball (potato dumplings). De fant at blodsukkeret økte aller mest på ristet brød, med pizza og loff på de neste plassene. Betydelig lavere lå potetball. Forklaringen er trolig strukturen i matvaren.

- Potetballene har en tett struktur, og det tar tid for fordøyelsessaftene å få ”tak”. Ristet brød har derimot en løs struktur med mye hull – og bli følgelig fordøyd på en blunk, kommenterte Riccardi i sitt foredrag på fedmekongressen.

Det diskuteres stadig hvilken betydning matvarer med lav glykemisk indeks har for overvekt og type 2 diabetes. Riccardi mente at særlig personer med insulinresistens har nytte av å begrense mengden lett fordøyelige karbohydrater i kosten, mens det hos andre trolig spiller mindre rolle.

Flere saker fra Mozon.no:
Hunder kan forutsi epilepsi-anfall
WHO: - Trygt å bruke Ginkgo biloba
Østrogen beskytter ikke mot demens
Solarium øker risikoen for kreft
Hold vekta med kalsium og chili

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere