RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hopp i VLCC-ratene

Sist oppdatert:
Stortankratene snudde i slutten forrige uke etter en kraftig aktivitetsøkning.
Det går frem av den ukentlige markedsrapporten fra skipsmeglerhuset P.F. Bassøe.

Ratene for supertankerne ut av Midtøsten viste det mest markert løftet i slutten av forrige uke. På kjernestrekningen Midtøsten til Korea steg ratene 22,5 poeng til worldscale 72,5. På timecharterbasis er dermed ratene igjen godt over Frontlines breakeven-nivåer. De siste slutningen tilsvarer nærmere 41.000 dollar dagen.

Rykket har ikke vært like stort vestover, ratene kom seg opp fra ws 42,5 til ws 50, eller til nivåer rundt 25.000 dollar dagen. Fra Vest-Afrika til Mexicogolfen steg ratene for VLCC'ene fra ws 47,5 til ws 60, som gir timecharterrater på rett over 24.000 dollar dagen. Her trenger eksempelvis Frontline videre oppgang før det tjenes penger.

Frontlines VLCC'er har behov for timecharterrater over 30.000 dollar per dag for å gå breakeven.

- Om denne ukens oppgang kun er en hedging før neste ukes ferier i Østen eller et virkelig løft gjenstår å se, skriver Bassøe.

Listen for ledige VLCC'er for de kommende 30 dagene er imidlertid den korteste på en god stund, og gir håp om videre oppgang i ratene denne uken, mener Bassøe. Oppgangen i oljeprisen har imidlertid bidratt til å holde nede dagratene siden bunkersforbruket er den største enkeltkostnaden i driften av skipene.

Oppturen har også omfattet suzmax-markedet. Fra Vest-Afrika steg ratene med 20 poeng til ws 92,5, som gir timecharterrater på 25.500 dollar per dag. I det indre Middelhav steg ratene med hele 25 poeng til ws 100, eller 30.000 dollar per dag.

Utviklingen betegnes som sterk for både VLCC'er og suezmax'er.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere