RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: KEVORK DJANSEZIAN (AFP)

Hun påvirker hjernen din

Sist oppdatert:
Forskerne har testet kjendisenes påvirkningskraft.

(SIDE2): Å se for eksempel Charlize Theron gå med et par sko setter hjernen din i aktivitet, selv om du ikke nødvendigvis slipper alt du har i hendene for å kjøpe de samme skoene.

Et nederlandsk forskerteam skannet hjernene til 24 kvinner mens de så på ulike bilder av kjendiser i tillegg til attraktive anonyme konkurrenter, i de samme skoene.

Like attraktive
De ble presentert for 40 fargebilder av kjente og ikke-kjente kvinner som var omtrent like attraktive og hadde på seg de samme skoene.

Når kvinnene ble konfrontert med kjendisene ble aktiviteten i en spesiell del av hjernen forhøyet. Det ble ikke observert den samme aktiviteten når de ble presentert for bildene med de anonyme kvinnene.

LES MER HELSE HER

Studien, som er publisert i Journal of Economic Psychology, foreslår at hjerneaktiviteten kan ha sammenheng med at vi føler kjærlighet for kjendisen.

- Aktiviteten kan forklares med at vi føler oss tiltrukket av kjendisen, ikke fordi vi har grunnlag for det på noen annen måte enn at personen er kjent. Altså på grunn av berømmelsen, sier sjefsforsker Mirre Stallen ved Erasmus University.

Allikevel mente de kvinnene som sa de ville kjøpe skoene at de ikke så annerledes på de to bildene.

Men forskerne tror langtidsvirkningen er annerledes selv om kvinnene ikke fikk en umiddelbar trang til å kjøpe.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere