RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
AVHENGIG: 2-åringen Tong fikk sigaretter mot brokksmerter. Nå greier han ikke stumpe røyken.
AVHENGIG: 2-åringen Tong fikk sigaretter mot brokksmerter. Nå greier han ikke stumpe røyken. (Crestock.com)

Hva er dine nyttårsforsetter?

Sist oppdatert:
Sjansen er uansett liten for at du klarer å holde dem.

(SIDE2): Det er det samme hvert år. Du bestemmer deg for å slutte å røyke, trene mer og spise sunnere. Men mot slutten av januar ligger du igjen på sofaen med ostepopen i den ene hånda og tipakningen i den andre. Hvorfor er det så vanskelig å holde nyttårsforsettene?

Dropp fantasien
En britisk undersøkelse viser at 78 prosent ikke klarer å holde nyttårsforsettene sine, skriver The Guardian. Psykolog Richard Wiseman ledet undersøkelsen. Han mener folk setter seg for store mål, og tror de vil oppnå ting ved å tenke hardt nok på dem.

- Om du prøver å gå ned i vekt, holder det ikke å henge opp et bilde av en modell på kjøleskapet og fantasere om å bli slankere, sier han.

Lag delmål
Om du vil nå de nye målene dine, lønner det seg å sette opp små delmål underveis og gi deg selv belønning når du når dem.

Det er større sannsynlighet for at du klarer å gjennomføre forsettet ditt om du bestemmer deg for å trene to-tre ganger i uken, enn om du sier til deg selv at du skal trene hver eneste dag. Da blir heller ikke fallhøyden så høy, og du blir motivert til å fortsette.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Vær positiv
Psykolog Wiseman mener det å lage delmål er en god strategi for å oppnå nyttårsforsettene. I tillegg lønner det seg å gi seg selv en belønning ved hvert oppfylte delmål, samt å fokusere på de positive effektene av at du klarer dette.

Undersøkelsen viser nemlig at altfor mange tenker på de negative sidene ved å ikke oppnå det de ønsker, og dermed mislykkes.

Ring en venn
Det kan også være lurt å føre en journal over fremgangen din, så du ser at du gjør fremskritt. Og til slutt; fortell venner og kjente om målene dine. Da er det vanskeligere å la være å fullføre dem. I tillegg får du positiv oppmuntring.

Hva med å dra med en venn på treningssenteret og avtale faste treningsdager? Det blir lettere å dra seg opp av sofaen, og samtidig får du en sosial opplevelse ut av treningen. Og om du ikke klarer å fullføre nyttårsforsettene dine i år heller, kan du trøste deg med at det gjør sannsynligvis ingen andre heller.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere