RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hva skal vi med skoletallene?

Sist oppdatert:
Utdanningsminister Kristin Clemet har gjort en kjempejobb i å få frem skolestatistikken som nå viser at Brentemoen i Lillesand er landets beste barneskole. Men en større jobb gjenstår: Å gjøre noe med det.

Lærerne har tradisjonelt vist stor vilje til å måle elevenes dyktighet og oppførsel, men lærerorganisasjonene har vært mindre interessert i å måle lærernes prestasjoner.

Så har da også gjennomføring og offentliggjøring av resultatene fra de nasjonale prøvene vært en jobb i motvind for Kristin Clemet.

Det er vanskelig å forstå motviljen mot å få fakta på bordet. Men hvis de nasjonale prøvene ender opp som en årlig mobbeliste av ressurssvake utkantskoler, så vil det være grunn til å spørre hva man skal med tallene.

For det er nå testen av Kristin Clemet kommer: Hvordan vil undervisningsministeren gjøre de dårligste skolene bedre?

Tallene fra Skoleporten er interessant lesning. Hovedinntrykket er at skolesektoren er svært stabil når det gjelder rammevilkår.

Rundt hver tredje kommune-krone går til grunnskolen. Hver av de 618.000 elevene koster rundt 63.000 kroner, og det er ti elever per lærerårsverk.

Kjønnsmessig viser tallene at jenter er flinkere enn gutter til å lese og regne i 4. klasse, mens guttene blir bedre til å regne (og dårligere til å lese) enn jentene i 10. klasse.

De største variasjonene er i forskjellen mellom skolene, og de er faktisk betydelige.

De første funnene tyder - som ventet - på at det er en sammenheng mellom kommuneøkonomi, tilgang til kvalifisert arbeidskraft og andel av foreldrene som har høyere utdannelse.

Men det forklarer ikke hvordan skoler i Alstahaug og på Notodden har gjort det dårligst i hele landet. Og det er her testen kommer for Kristin Clemet: Resultatene neste år vil vise om hun har maktet å bruke tallene til å forbedre skolenes resultater.

I så måte er reaksjonen til rektor rektor ved Sandnes barneskole, Kirsten Smidesang, løfterik. Nå vil rektoren gjennomgå rutinene ved undervisningen for å se om det er mulig å hente ut mer.

Med den innstillingen kan Kristin Clemets skolestatistikk bidra til positiv forandring.

Hva mener du? Er dette mobbing av dårlig skoler eller et verktøy til forbedring? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her ).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere