RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Hvilken ris bør du velge?

Sist oppdatert:
Naturris, villris, fullkornris eller økologisk ris. Blir du lurt?

(SIDE2): Dette er bare noen av alternativene til den hvite, polerte risen. Men, er de nye typene egentlig bedre?

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Det er lurt å velge naturris som tilbehør til middagen, da får du i deg mer fiber samt viktige vitaminer og mineraler, sier matfaglig konsulent i Grete Roede, Rannveig Førland. Men det er store forskjeller på de ulike produktene.

Hva er forskjellen?
Ubehandlet ris er omgitt av et ytre hardt skall som ikke egner seg til å spise. Når dette skallet fjernes, får vi brun upolert ris - naturris. Det meste av risens verdifulle næringsstoffer, som flere typer B-vitaminer, finnes i kimen og det tynne, brune frøskallet. Når også det brune skallet fjernes, får man hvit ris, polert ris. Med det brune skallet fjerner man også det meste av de viktige næringsstoffene. Hvit ris består stort sett av stivelse.

LES OGSÅ: Hvilke rømmeprodukter inneholder minst fett?

Forkokt er mer næringsrik
Parboiled ris er polert, hvit ris, men som behandles før polering (kokt før skallhinnen fjernes), slik at en del av næringsstoffene trenger inn i kjernen, noe som gjør den mer næringsrik enn vanlig hvit ris.

Ikke ris, men gress
Villris er egentlig ikke en rissort, men et gress. Den har karakteristiske mørke, lange og spisse korn. Villrisen inneholder mer jern og B-vitaminer enn både polert og brun ris, men den er veldig dyr og blir derfor som oftest blandet med andre ristyper som Basmatiris og Jasminris som er langkornede og lettkokte ristyper med spesiell duft.

Grupper inndelt etter sunnhet:

1. naturris /villris (sunnest)

2. paraboiled ris

3. polert ris/hurtigris (minst sunn)

Fullkornris (boil in bag) og villris kommer egentlig litt dårligere ut en vanlig naturris.

LES OGSÅ: Dette smøret bør du unngå

I vår tabell under har vi gruppert risen, hvor gruppe 1 er de sunneste ristypene. Naturris (brun upolert) og ren villris defineres som sunnest på grunn av høyt næringsinnhold (vitaminer, mineraler og fiber) - disse har lengre koketid.

ERNÆRINGSFYSIOLOGENS KONKLUSJON: Brun, langkornet ris er generelt mer næringsrik enn den hvite. Det ytre harde skallet er fjernet, men fiberlaget er beholdt. I fiberlaget sitter også viktige næringsstoffer og vitaminer, blant annet flere ulike B-vitaminer.

Alle i gruppe 1 er egentlig vinnere, men holder en knapp på naturrisen/Toro (pga. mest fiber og lavt kaloriinnhold - og siden villris er vanskelig å få tak i og veldig dyr)

Hvit polert hurtigris er taperen. Basmati Ris fra Himalaya, Urtekram har veldig lite fiber.

Hva betyr det at noe er et fullkornprodukt?
Et produkt får en fullkornbetegnelse når hele kornet brukes og når fullkorn utgjør minst 51 prosent av total vekten. Dette inkluderer alle typer helkorn, knust gryn og sammalt mel av hvete, havre, bygg, ris og mais.

Næringsinnhold
Fullkorn er rikt på næringsstoffer som ikke finnes i finsiktet mel eller i andre bearbeidede kornprodukter, for eksempel polert ris. Korn består av tre deler: kli, kim og stivelse. Sammalt mel inneholder 100 prosent av kornets bestanddeler. Siden 1880-årene har kornet blitt behandles slik at kli og kim blir fjernet. Siktet mel består bare av den langt mindre næringsrike kjernen.

LES OGSÅ: Her er de feteste pølsene

Fiber- og fullkornprodukter
Trenden har ført til at det er blitt utviklet flere og fullkornprodukter og flere produkter tilsatt ekstra fiber. Du får nå pizza og pai med fullkornbunn, fullkorngrøt og kornblandinger, fullkornkjeks, fullkornris, fullkornpasta og fullkornwraps osv. Velg gjerne matvarer som har betegnelsen fullkorn, men vær samtidig oppmerksom på at enkelte produkter som kjeks o.l. fremstilles som sunne fordi de inneholder fullkorn, mens de for øvrig inneholder mye fett og sukker.

LES OGSÅ: Juicen lurer deg

Godt for helsen
Fullkorn har god effekt på fordøyelsen og forhindrer forstoppelse. Det kan også motvirke mer alvorlige tilstander som kreft i tarmen. Det skjer ved at kostfibrene hjelper til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen, slik at de forhindres fra å gjøre skade i tarmen.

LES OGSÅ: Hvilken Grandiosa er sunnest?

Hold vekten
Med mye fullkorn i kostholdet, er det lettere å holde vekten fordi det gir bedre en metthetsfølelse. Et fiberrikt kosthold er mindre energitett enn en fiberfattig kost. Fullkorn inneholder også antioksidanter og bedrer immunforsvaret. Fiberrik mat har vanligvis også et høyt innhold av viktige vitaminer og mineraler.

Spiser ikke nok
I gjennomsnitt spiser vi nordmenn omkring 18 gram fiber per dag, mens anbefalingen lyder på 25-35 gram. Dersom du bevisst velger fiberrike brød og kornvarer samt spiser mye frukt og grønnsaker, kan du imidlertid få i deg tilstrekkelig med fullkorn og fiber.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere