RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Hvilken sommersport gir best trening?

Sist oppdatert:
Sommerens morsomste aktiviteter forbrenner fett og bygger muskler.

(SIDE2): Du trenger ikke å løpe til treningssenteret for å være i aktivitet i sommer. Få tips om sommerlige aktiviteter som gir deg både trening og moro - enten alene eller sammen med noen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Strandvolleyball
Spiller du volleyball i sand gir dette hele kroppen din skikkelig god trening. Du trener både lår, rumpe, armer og magen. Samtidig får du også trent din balanse. Sanden gir deg ekstra motstand som resulterer i en høyere puls med hopp, blokkeringer, og kast. Det er alltid morsommere med flere deltagere, men husk at desto færre dere er desto større aktivitet og mer trening blir det på hver enkelt. Du forbrenner rundt 318 kalorier per time når du spiller volleyball.

Wakeboard/Vannski
Å stå på wakeboard eller vannski ser kanskje lettere ut enn det det egentlig er. Det er nemlig ingen enkel sak å holde balansen når du først har kommet deg opp. Her bruker du både armer og bein til å holde deg oppe samtidig som du trener rygg, balanse og smidighet. En time ute på bølgene kan forbrenne hele 444 kalorier.

Svømming
Vannaktiviteter belaster leddene minimalt, og svømming er en aktivitet som er effektivt for alle uansett hvilken form du er i. Dette er en «myk» treningsform som er bra for muskulaturen og lungekapasiteten. En halvtime svømming styrker muskler og gir god effekt på kondisjon og forbrenning. Du trener armer, bryst, rygg, magemuskler, hofter og lår. En times svømming forbrenner cirka 296 kalorier.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Sykling
Å sykle er en effektiv treningsform som bare har blitt mer og mer populær de siste årene her i landet. Sykling er en effektiv treningsform som også skåner ledd og knær for unødige belastninger, men ulempen er at sykling ikke aktiviserer hele kroppen. Du trener særlig bein og lår når du sykler, men pass på å variere sykkelruten slik at det ikke bare blir lange, flate partier. Står du i oppoverbakker får du også trent rumpa. Ved rask sykling forbrenner du 658 kalorier i timen. Ved rolig rykling forbrenner du 310 kalorier i timen.

Rulleskøyter
Dette er en super sommeraktivitet hvor du både trener og har det gøy. Sammenlignet med jogging gir det mindre belastning på kne og rygg siden bena ikke får harde støt fra underlaget. I tillegg til god kondisjonstrening får du styrket og formet rumpe, lår og legger. Å gå på rulleskøyter forbrenner 350 kalorier i timen.

Padling
Å padle er en herlig form for trening. Både kajakkpadling og padling i kano trener særlig overkroppen. Du bruker både armer og rygg, samt at du får trent din smidighet og balanse. I begynnelsen kan det være vanskelig å finne teknikken, men med litt tålmodighet finner du fort padlerytmen. Å padle rolig i kano forbrenner 230 kalorier i timen, men desto høyere intensitet desto høyere er forbrenningen.

Les også: Derfor går du ikke ned

Frisbee
Dette er sommeraktiviteten som kan gjøres både hjemme i hagen, i parken, på campingplassen og på stranden. Frisbee er lett og morsomt og passer for alle. Kaster du frisbee i sanden eller i vannet gir dette deg ekstra trening. Å kaste frisbee på land forbrenner omkring 200 kalorier i timen.

Gå en tur
Dette er vel en enkleste og billigste formen for trening. På sommeren har du utallige muligheter for noen flotte gåturer i Norges vakre natur. Mange treningseksperter mener at gåing er en undervurdert form for trening. Du bruker hele kroppen når du går, og sammen med et par gåstaver får du også ekstra trening for armene. Husk at du forbrenner adskillig mer om du velger å gå turer i for eksempel fjellet med variert terreng og mange oppoverbakker. Rolig gange forbrenner 215 kalorier i timen. Men øker du tempoet til rask gange kan du forbrenne hele 384 kalorier per time.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Kilde: www.aftonbladet.se www.iform.nowww.trening.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere