RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Trening.no)

Hvordan få skikkelig tak i sideplanken?

Her får du tipsene.

(SIDE2): Her er et tips til sideplanken som du kan ta med deg om du trener med slynger eller ikke.

Artikkelen er levert av trening.no.

Muskler som blir brukt
I vanlig sideplanke arbeider en med både skulder, de skråmagemusklene og i mindre grad utside hofte. I denne variasjonen av øvelsen kommer du enda tettere innpå de skrå magemusklene, noe som gjør det lettere å trene disse både riktig og til utmattelse.

Jeg kjenner det ikke i sidemagen når jeg tar sideplanke / sideplanke er ikke tungt nok

Den vanligste måten å ta sideplanke på er å stå oppe på albuen. Dette gjør at de som er sterke rundt skuldrene, kan kompensere mye med muskulaturen her og derfor kjenner det mindre i sidemagen.

De som er svake rundt skuldrene opplever gjerne at øvelsen fort blir tyngre for skuldrene enn for sidemagen.

Kom nærmere inn på muskulaturen som du ønsker å trene med

Ved å ligge på skulderen og ha albuen pekende rett fremfor deg eller opp under hodet, vil du fjerne mulighetene til å kompensere med skuldrene. Du kommer nærmere inn på de musklene du ønsker at skal arbeide i øvelsen og får igjen bedre tak.

En liten bonus er at det er mye lettere å gjøre øvelsen riktig i denne posisjonen!

Se øvelsen under:

Les mer fra trening.no:

Hva er slyngetrening?

Slyngetrening for klatrere

Få med mage når du trener hofte og lår

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere