RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Hvorfor finne opp hjulet?

Sist oppdatert:
Norge trenger flere arbeidsplasser, og mange tror den eneste løsningen er mer industri eller forskning. Men det kan være enklere å videreutvikle bedriftene vi allerede har.

Nye tall fra Apple Computer viser at man ikke nødvendigvis må finne opp hjulet på nytt hver gang.

Et slagord fra den ville nettboomen i år 2000 var nettopp «reinvent your business».

Nettkollapsen førte dessverre til at selv mange gode tanker ble kastet på båten, men den satsingsviljen og gründerånden som dominerte da er en mangelvare.

Erfaringene fra Apple Computer viser at dette firmaet meget suksessfullt har oppfunnet sin forretningsmodell på nytt, og det er ikke første gangen.

Apple skapte den mest brukervennlige datamaskinen i en garasje. Lenge hadde de et forsprang, men etter hvert som Microsoft rappet ideene ble Apple en liten mygg.

Så selskapet forandret fokus til multimedia og fikk en lønnsom nisje der.

De siste regnskapet viser at Apple nå selger flere håndholdt musikk-jukebokser (iPods) enn tradisjonelle datamaskiner. Omsetningen øker 29 prosent, og jammen har de ikke også lansert den meget suksessfulle online musikkbutikken iTunes.

I begge produkten er det minimalt med forskning, men mye kunnskap om hva brukerne ønsker seg av design og funksjoner.

Hva er poenget?

At det ikke er nye aluminiumsverk eller mer ferro silisium vi trenger, men at bedrifter som Norsk Hydro, Elkem og Telenor evner å utvikle nye produkter og tjenester etter hvert som de gamle dør. Det er ikke sikkert Hydro trenger en ny Sam Eyde, men kanskje en Steven Jobs?

Omstilling trenger ikke bety slavisk rasjonalisering, men mot til å satse nytt og visjonært.

Det er ikke noe galt med hverken industri eller forskning, men at det skal være eneste løsning på sysselsettingen er gammeldags tankegods!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere