RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Hvorfor frykter lærerne å bli målt?

Sist oppdatert:
Hvorfor er lærerne så redde for å bli målt når mange skoledager handler om å måle elevene?

Min personlige erfaring er at lærere jevnt over er velmenende, flinke og sympatiske folk som gjør en stor jobb for elevene sine.

Nettopp derfor er det så sørgelig at lærerorganisasjonenes lønnskamp ofte fremstiller lærerne som dårlige og underbetalte.

Inntrykket blir enda mer negativt når lærerorganisasjonene kjemper mot resultatlønn eller måling av lærerens og skolens prestasjoner. Det fremstår lett som bakstreversk, spesielt i en verden hvor både elever og foreldre må finne seg i å bli målt og veid på henholdsvis skolen og i arbeidslivet.

Siste eksempel er motstanden mot de internasjonale PISA-undersøkelsene som måler hvordan Norge ligger an i forhold til andre land når det gjelder 15-åringers kunnskaper innen lesing, matte og naturfag.

Ifølge Dagsavisen mener 76 prosent av lærerne at PISA-debatten «skader skolens omdømme

Undersøkelsen er utført for Utdanningsforbundet, og det fremgår ikke om lærerne er negative fordi skolen blir målt og sammenlignet - eller fordi den norske skolen scorer dårlig.

Målinger som over tid ville vist at norsk skole var bra, ville neppe «virket negativt på elevene», «gjort det mindre trivelig å være lærer» eller «skadet skolens omdømme» - for å ta noen av lærernes ankepunkter.

Derimot er det sikkert korrekt at målinger som viser at norsk skole er dårlig, virker negativt på elevene og på lærerne - i hvert fall på deres omdømme.

Omtrent som en elev som får dårlige karakterer.

Men skal alle få gode karakterer for å holde humøret oppe?

Utdanningsforbundets Helga Hjetland mener at dårlige resultater i PISA-undersøkelsene er alvorlig , men hun mener også at undersøkelsen har svakheter og at resultatene blir overtolket. Det kan hun ha rett i, men konsekvensen bør i så fall være mer måling og målstyring - ikke mindre.

Jeg er tilhenger av å gi gode lærere bedre lønn og for en massiv økning av investeringene i skolen slik at vi gjør norsk skole til verdens beste.

Tilgangen til utdannet arbeidskraft er et av de fremste konkurransefortrinnene Norge har.

Lærerne må tåle å bli målt - både individuelt, skole for skole og land mot land.

Før vi vet hva som er galt, kan vi vite hvor nye penger skal settes inn for å gjøre norsk skole til verdens beste.

Akkurat som skolen selv setter inn ressurser for å hjelpe de svakeste elevene eller enkeltskoler med problemer.

Hva mener du om målinger i skolen? Diskutér saken i kommentarfeltet under.

Blogglisten

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere