RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hydro klar med ny logo

Sist oppdatert:
Etter hundre år med et vikingskip som sitt fremste kjennetegn, er Hydro klar med en ny logo, laget av det amerikanske byrået Siegel & Gale.

Hydro skiller seg ad med selskapet Hydro Agri og sistnevnte får rettighetene til den kjente Hydro-logoen, Vikingskipet.

Nå har Norsk Hydro presentert sin nye logo. Det er det New York-baserte byrået Siegel & Gale som har stått bak prosessen, som innebar mer enn bare skifte av logo.

For å signalisere de viktige endringene som finner sted i Hydro, foretar selskapet ikke bare en en oppdatering av logoen, men også kommunikasjonsstrategien og sitt visuelle design.

Hydros nye symbol har en mer moderne og abstrakt utforming enn det gamle vikingskipet. Det er imidlertid ikke vanskelig å ane konturene av seilene. Disse er gitt en sfærisk form, som skal antyde Hydros internasjonale preg.

– Tanken og ideen bak logobyttet er å reflektere endringene som foregår i selskapet, at noe er i forandring, sier Gene Grossman i en melding. Han er mannen bak Hydros nye logo og ansvarlig for selskapsidentitet det New York-baserte byrået.

– Enkel, ren og klassisk. Den nye logoen skulle kunne vare i lang tid, legger han til.

Grossman har vært leder for identitetsprosjekter for flere verdenskjente merkevareselskaper, blant dem Coca-Cola, Texaco, Hilton Hotels, Dell Computers og Lockheed-Martin.

Ifølge Grossman er logoen et viktig symbol for strategien bak "The Hydro Way", som dreier seg om hvordan Hydro kan skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser og produkter.

– I tillegg til selve logoen finnes det et komplett visuelt system, forklarer han.

– Vi har skapt en stamme av elementer, inkludert skrifttyper, bruk av illustrasjoner, bruk av foto – ja, til og med har vi sett på hvordan bilder bør beskjæres. Alle elementene skal til sammen skape "the look of Hydro", selskapet egenartede visuelle uttrykk.

- Et nytt Hydro er i ferd med å tre fram, og det var naturlig for oss å gjøre en ny vurdering av symbolet som del av en prosess for å klarere definere selskapets formål og identitet. Gjennom det nye symbolet håper vi å bygge på det beste fra fortiden for å støtte opp om Hydros strategi for fremtiden, sier Hydros kommunikasjonsdirektør, Cecilie Ditlev-Simonsen.

Vikingskipet har vært en del av Hydro i lang tid, men selskapets første logo var likevel noe helt annet. Den første logoen, det såkalte "Kornakset", hadde et symbol som representerte en flammeovn i midten.

Vikingskipet fikk sin debut i 1910, og ble tegnet av maleren Thorolf Holmboe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere