RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hydros nye logo er svakere enn vikingskipet

Sist oppdatert:
Den nye Hydro-logoen kan dessverre bety hva som helst og kan representere hvem som helst, skriver Carl Tørris Christensen i Brand House.

Hydro har søkt til USA for å klargjøre sin ønskede identitet og visuelle uttrykk. I følge bedriften skal den nye logoen og identiteten uttrykke de verdier og den strategi Hydro har vedtatt for sin virksomhet.

Men den nye logoen kan dessverre bety hva som helst og kan representere hvem som helst. Selvsagt kan man om man ser godt etter, gjenkjenne seilet i vikingskipet, men utover dette er det lite å bygge på. Det høres flott ut når designeren forklarer logoen med en "sfærisk form og internasjonalt preg".

Men et abstrakt symbol vil alltid bli svakere enn et piktogram – et bilde av en figur man kjenner. Et konkret bilde som vikingskipet er lettere å tolke og derfor lettere å innarbeide enn et abstrakt, som kan bety mange ting. Den gamle logoen tilførte Hydro helt klare verdier og var lett å huske, noe jeg mener vanskelig kan sies om den nye.

Vikingskipet ble tegnet i 1971 og har holdt seg imponerende godt. Logoen hadde nok trengt en ansiktsløfting for flere år siden, men likevel har den fungert bra. Vikingskip-logoen hadde en meget sterk og komprimert form, hvor skipet og navnet var en enhet. Den nye logoen til Hydro består av to deler – symbolet og navnet. Det gjør at logoen er vanskeligere å arbeide med. Dette vil man først oppleve når den skal videreføres til ulike media. Jeg vil ikke påstå at det er en dårlig logo, men det er en logo som har likheter med mange andre.

At man måtte til USA for å få løst Hydros nye uttrykk er det sikkert mange som er uenig i. Min oppfatning er at de beste norske designbyråene hadde levert en løsning som hadde vært fullt på høyde med det uttrykket Hydro har fått. Faktisk har norsk grafisk design etter hvert fått et meget høyt internasjonalt nivå. Men det har man alltid vanskelig for å forstå og akseptere i et lite land.

Kanskje hadde norske designere kunnet gi Hydro et uttrykk som hadde forenet et internasjonalt uttrykk med noe av norsk kultur. Sist nevnte er jo ikke noe man behøver å skamme seg over, selv om Hydro er et internasjonalt konsern. Opprinnelsen er vel fortsatt norsk?

Carl Tørris Christensen jobber i Brand House

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere