RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: asle bentzen

I kø for billig Frp-bensin

Sist oppdatert:
Med ordfører Terje Søviknes og Hordalands førstekandidat, Arne Sortevik i spissen, solgte Frp bensin for åtte kroner literen på Uno X-stasjonen på Os i dag.

- Vi ønsker å sette fokus på at Fremskrittspartiet ønsker å gjøre noe med bensinprisen, forklarer Terje Søviknes mellom Frp-brosjyrer og pengeskrin.

På en av Os kommunes bensinstasjoner fylte bilister opp tanken for kr. 11.07,-. Men etter at Frp av egen kasse betalte mellomlegget var prisen nede i åtte kroner, som ifølge partiet er en passende pris på bensinen for folk flest.

Selv om folk flest kanskje burde være på jobb klokken halv to en torsdag ettermiddag var det ikke få som stilte seg i kø for å få bensin til åtte kroner literen. Og Frp-mantraet «folk flest» ble brukt ofte mellom pumpene i dag.

- Dette er noe som gjelder folk flest. Det er ikke bare Frp-velgere som synes at bensinprisen er for høy i Norge, sier Søviknes, som regner med at han har brukt 20.000 kroner av partikassen til å sponse osingenes bensin.

Også 1. kandidat på Hordalandslisten til Frp var tilstede. Arne Sortevik sponset mer enn gjerne bensinfyllingen til osingene for å vise hva partiet mener om avgiftsnivået i Norge.

- Ja vi koser oss med dette. Det er populært blant folk flest, sier Sortevik.

Stortingsrepresentanten delte ut partiets brosjyre sammen med tre kroner og sju øre for hver liter Uno X-kundene fylte på bilene sine. Han er uenig med kritikere som mener nordmenn i dag kan kjøpe mer bensin for en månedslønn enn for ti år siden. Igjen tar han parti med «folk flest».

- Jeg tror ikke folk flest er så opptatt av det. Alle som prøver å få endene til å møtes og budsjettene til å gå opp mener at bensinprisene er for høye. Det er en ekstrautgift for folk flest, og det er penger å spare for dem hvis bensinprisen blir lavere, sier Sortevik.

- Hva med miljøet? Kan en høy bensinpris bidra til å begrense utslipp?

- Vi ønsker å bruke andre virkemidler for å få ned miljøfarlige utslipp - bedre veier, nyere bilpark og mer effektiv transport, sier Sortevik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere