RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Idol-plater for 115 millioner

Sist oppdatert:
Plateselskapet Sony BMG har skutt gullfuglen med realitykonseptet "Idol", men salgskurven er nedadgående.
Plateselskapet Sony BMG, som samarbeider med TV 2 om "Idol", tjent gode penger på utgivelsen av de største "Idol"-artistene.

Tilsammen har disse artistene solgt 675.000 album og 345 500 singler, noe som ifølge Dagbladet betyr at det har blitt omsatt Idol-plater for 115 millioner kroner, bare gjennom det ene plateselskapet.

- Jeg har ikke regnet på det sånn, men det kan godt stemme, sier norskansvarlig Cecilie Torp-Holte i Sony BMG til Dagbladet, hun vil ikke ut med hvor stor del av de 115 millioner kronene som tilfaller plateselskapet.

Problemet for Sony BMG er at salgskurven for "Idol"-vinnerne er dalende. Kurt Nilsen solgte 180.000 eksemplarer av sitt debutalbum og 87.000 av oppfølgeren. 2004-vinneren solgte 35.000, mens fjorårets vinner kun solgte 25.000 av sitt album. I tillegg står de bak de offisielle "Idol"-albumene.

Torp-Holte sier de ønsker å snu den negative trenden, men er heller ikke sikker på om det faktisk er en trend.

"Idol"-albumene er avhengig av solide salgstall for at regnestykket skal gå opp for plateselskapet, skriver Dagbladet.

- For å tjene penger, må en Idol-plate selge mer enn en vanlig utgivelse. Det er flere folk i sving, og det investeres mer tid i dette enn i de fleste andre prosjekter, sier Torp-Holte til avisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere