RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke bruk denne fargen

Sist oppdatert:
T-Mobile hevder de har enerett på å bruke en av basisfargene.

Mange frykter at store, internasjonale selskaper er i ferd med å få i overkant mye makt, noe som er litt av basisen for EUs kamp mot Microsoft.

Har rettigheten til rosa
Nå viser det seg at enkelte selskaper forsøker å snike seg til rettigheter på områder som nesten virker helt absurd. Nettstedet Colourlovers har funnet ut at den tyske telegiganten Deutsche Telecom, med datterselskapet T-Mobile i spissen, hevder å ha et registrert varemerke på fargen magenta.

Magenta er en farge som ligger svært tett opptil det vi normalt kaller rosa, og er en ren blanding av rødt og blått.

Basisfarge i trykkerier
Magenta er en av fire basisfarger som benyttes i forbindelse med nesten all trykking av aviser, magasiner, plakater og lignende, og er en del av den såkalte CMYK-standarden som grafikere vil kjenne igjen.

Mens en TV-skjerm tegner opp et bilde utelukkende basert på fargene rødt, grønt og blått (RGB), så benyttes fargene cyan (en blåfarge), magenta (nesten rosa), gul og svart (CMYK) i alt som har med farger på papir å gjøre.

Har hatt retten i syv år
Deutsche Telekom mener å ha retten på bruken av magenta siden 12. september 2000, innenfor feltet telekommunikasjon – noe som betyr stort sett alt som har noe som helst med internett og telefoni å gjøre.

Selskapet saksøkte faktisk i 2001 et tysk selskap som benyttet magenta som en av flere farger i forbindelse med en reklamekampanje i tyske magasiner.

- Vi har registrert fargen magenta som et varemerke i telekom- og onlinesektoren, fortalte talsmann Peter Kespohl den gangen til TheStandard.com.

Vil beskytte merket
- Vi er nødt til å gå etter de som bryter dette varemerket for å beskytte oss.

T-Mobile bruker magenta i sin logo og i det aller meste av markedsføringsmateriale, og er derfor knyttet sterkt til denne fargen.

Er ingen umulighet
Professor i rettsinformatikk, Jon Bing, synes dette høres merkelig ut, men mener det på ingen måte er umulig.

- Har du fått varemerke, så har du fått et varemerke. Windows er jo et varemerke, og det havner i samme kategorien. Men har de fått varemerke på en farge, så må det være svært spesifikt, forteller Bing til Nettavisen.

- British Telecom har varemerke på sin grønnfarge, og det er populært for tiden å forsøke å søke varemerker på dufter.

Hva synes du? Bør det være mulig å ha enerett på bruk av en naturlig farge?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere