RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke dropp lunsjen!

Sist oppdatert:
Hvem har ikke hoppet over lunsjen for å rekke «litt til» på jobben. Du blir neppe mer effektiv av det, snarere tvert imot. Skal du gå ned i vekt er det i hvert fall en skikkelig tabbe å hoppe over et måltid.

Hvem har ikke hoppet over lunsjen for å rekke «litt til» på jobben. Du blir neppe mer effektiv av det, snarere tvert imot. Skal du gå ned i vekt er det i hvert fall en skikkelig tabbe å hoppe over et måltid.

Når du hopper over måltider ofte, venner også kroppen din seg til å klare seg med lite mat, og den blir «ekstra flink» til å legge på seg. Å spise ofte er ikke bare viktig for deg som skal ned i vekt. Et balansert måltid med 3-4 timers mellomrom gir deg et jevnere blodsukker, bedre konsentrasjonsevne og ikke minst mer energi.

Ta deg tid til å spise lunsj!

Det er som regel ingen andre som minner deg på å ha spisepause hvis du ikke gjør det selv. Du har krav på spisepause og skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta deg tid til det. Spis minst to ganger dersom du har en 8 timers arbeidsdag. Har du ikke spist før du dro hjemmefra, bør du legge til enda et måltid.

Hvordan velge «riktig mat» i kantina?

Får du ikke tid til å ta med deg lunsj hjemmefra om morgenen, kan du gjøre det beste ut av det som serveres i kantina. Ta en rask vurdering av utvalget for å se hvordan du kan ”balansere” det på best mulig måte. Kanskje finnes det rikelig med kjøtt- og fiskepålegg, egg, frukt og grønnsaker, men kun lyst brød og loff? Det enkleste du da kan gjøre er å ta med deg en skive lavglykemisk brød (dansk rugbrød, Dr. Lindbergs brød) eller knekkebrød, og forsyne deg rikelig av pålegget. Synes du det er flaut å ta så grådig i påleggsfatet, kan du jo supplere med et kokt egg eller en liten boks makrellfilet hjemmefra. Mange har også en salatbar i kantinen, det er et flott utgangspunkt for en optimal lunsj. Dersom det er dårlig med proteinkilder i salatbaren, kan du ta med deg det hjemmefra; et par kokte egg, kyllingrester fra gårsdagens middag, en pakke kjøttpålegg eller en boks med reker. Har du ikke kjøleskap på jobb, kan hermetikk være lurt; tunfisk, makrell, sardiner eller laksefilet smaker godt til salaten.

Spis fett, men vær kresen på kvaliteten!

De fleste dressinger i kantiner og kafeer har fett av dårlig kvalitet. En strategi for å sno seg unna dette fettet, er å heller forsyne seg mye av oliven, avokado og cashewnøtter, som alle har samme type fett som oliven- og rapsolje. Du kan da ta litt dressing for smakens skyld – velg helst en yoghurtbasert dersom du har mulighet. Det går også an å ha med en liten flaske hjemmelaget dressing i veska eller i kjøleskapet på jobben. Den kan lages av kaldpresset olje, litt eddik og urter, eller du kan ha bare olje med. Flaskene kan være av den typen som det tidligere har vært en dram på!

Lange dager krever mellommåltider

La lunsjen være det måltidet du setter av tid til, ta deg en pause fra arbeidet og tenk på noe annet enn jobb. Før du går fra jobb og haster hjem for å handle mat, eventuelt hente barn eller trene, bør du ta deg tid til en liten matbit mens du gjør dagens siste oppgaver. Det trenger ikke være mer enn en liten neve nøtter eller mandler og en frukt eller en gulrot. Eller kanskje en sukkerfri yoghurt og et fiberknekkbrød med smøreost på? Det gir deg energi til å gjennomføre neste post på programmet, uten at blodsukkeret er så lavt at verken omgivelser eller søte fristelser bør føle seg for trygge! For mange er det å handle på tur hjem fra jobb dagens største utfordring, og risikoen for å kjøpe noe dumt reduseres ved å spise noe før du reiser.

God lunsj!

Fra www.fedon.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere