RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke følg disse anbefalingene

Sist oppdatert:
«Har du en lys hudtype bør du beregne fire uker soling før du ønsker å vise bare legger.»

(SIDE2): Solsenterkjeden Brun & Blid er Norges største solsenterkjede. Tidligere har de fått refs fra Forbrukerombudet for markedsføringen sin. Denne gangen er det Kreftforeningen som reagerer på kjedens soltips. Da Side2 gjorde Kreftforeningen oppmerksom på de siste fremstøtene i en pressemelding sendt til redaksjonen, reagerte de kraftig på markedsføringen.

Her er eksempler fra pressemeldingen som ble sendt ut av kjeden onsdag:

«Ved å følge våre råd vil du kunne bygge opp et godt og sundt grunnlag før du flytter deg ut i parken med en god bok. Vi opplever ofte å få besøk av fortvilede kunder som har blitt solbrente og som kommer for å få hjelp. Det er ikke så mye man kan gjøre for brunfargen når skaden allerede har skjedd, derfor er vi så opptatt av å fortelle om de enkle stegene for rask og god forebygging, sier Thorbjørn Frantzen, daglig leder i solsenterkjeden Brun & blid.»

«Har du en lys hudtype bør du beregne fire uker soling før du ønsker å vise bare legger. En mørkere hudtype krever derimot bare halvparten av tiden. Har du særlig sart og lys hud, såkalt keltisk hudtype, bør du begrense soleksponeringen både ute og inne.»

«Sol, ute som inne, er som kjent en av våre beste kilder til D-vitamin. Forskning viser at D-vitamin kan være med å forebygge sykdommer, som for eksempel benskjørhet og enkelte krefttyper, samt øke levealderen. I tillegg er sol, lys og varme viktige faktorer for trivselen - året rundt.»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Det er vanskelig å ta Brun & Blid på alvor hvis de mener at folk må ta solarium i flere uker før de kan vise bare legger. Her spekulerer de i ungdoms usikkerhet og oppfatning av at man må være brun for å vise seg frem, sier rådgiver i forebyggende enhet i Kreftoreningen, Mona Stensrud til Side2.

- Useriøs markedsføring
Hun mener solariumkjedens «gode råd» om «et sunt og godt grunnlag før du flytter deg ut i parken med en god bok» også er useriøs markedsføring. Deres tips er nemlig verken sunne eller gode ifølge Stensrud.

- Omtrent en tredel av dem som har brukt solarium har blitt rød eller solbrent. Det er også en mye høyere risiko for å få føflekkreft når man bruker solarium. Hvis man veldig gjerne vil ha brune legger til en spesiell anledning kan selvbruningskrem være et tryggere alternativ, mener Stensrud.

Hun legger til at de med ekstra lys hudtype kan ha behov for mer pauser fra sola enn andre. De kan også ha behov for høyere faktor enn 15 og her må den enkelte prøve seg frem. I en oversikt med anbefalt solingstid, som solariene skal bruke, står det at hvis du har hudtype 1 (lys hudtype), så frarådes man å ta solarium overhodet.

- Dette skal man orientere om, sier Stensrud.

Her er oversikten som skal henge i alle lovlige solarier.

Bare i Oslo har solsenterkjeden hele 15 solsentre og de er store på landsbasis med solsentre i nesten hele landet fra Vest-Agder i sør til Finnmark i nord. Kjeden har også hatt flere kjente medieprofiler til å markedsføre seg, som Kathrine Sørland, Charlotte Thorstvedt og Kristian Kjelling.

Flere klagesaker
Hos Forbrukerombudet ligger det flere klagesaker på solsenterkjeden Brun & Blid allerede. Sakene gjelder klager på deres markedsføring og stammer tilbake fra 2006 da kjeden også drev med tannbleking.

- De eldste henvendelsen vi har her er fra 2006 og de to går ut på at det ikke var fagkyndige til stede under disse seansene. Vi har også klager både fra 2007 og 2008 fra Statens strålevern. Den ene går ut på at solarium er en kilde til D-vitamin og forebygger benskjørhet, revmatisme og MS. I markedsføringen er dette skrevet på en slik måte at det kan lede folk til å tro at solarium i seg selv hjelper i kampen mot disse sykdommene, sier avdelingsdirektør i Forbrukerombudet Gry Nergård.

Utfallet i saken var at Brun & Blid endret markedsføringen etter at de ble kontaktet av Forbrukerombudet. De skjønte at dette ville skape forvirring og gjorde en justering.

Det har ikke lykkes Side2 å komme i kontakt med solsenterkjeden Brun & Blid.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere