RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Ikke for pingler

Sist oppdatert:
Side2 har testet thaiboksing. Det gjør vondt ennå.

(SIDE2:) - Det hender det blir litt neseblod på timene, men man lærer å forsvare seg og å bli mer herdet, sier Omar Samarai.

Han er tidligere proff i Muay Thai, thaiboksing, og karate.

- Thaiboksing er bra selvforsvar, sier Samarai, og understreker at ingen kampsport er ment for å angripe.

På treningssenteret «Treningshuset» i Oslo underviser han i thaiboksing. Side2 fikk vær med på en time, og stølheten verker i rygg, rumpe og armer dagen derpå.

HVA: Thaiboksing er en internasjonal kampsport og konkurransestil med sine røtter fra Thailand. I norske sportsmiljøer bruker man også begrepet «muay-thai». I thaiboksing brukes hele kroppen. Du bruker både armer og bein til å slå og sparke på motstanderen. Noen av de vanligste angrepene er slag mot hode og kropp, albuer mot ansiktet, spark mot hodet, og slag, spark og knær mot ribbein. Som en grunnregel brukes de hardeste punktene på kroppen mot de mykeste punktene på kroppen til motstanderen. Slag blir tradisjonelt betraktet som det «svakeste» angrepet, mens spark har til formål å nedbryte motstanderen.

HVORFOR: Thaiboksing er en kombinasjon av teknikk- og kondisjonstrening. Du trener styrke, det fysiske, psykiske og balansen.

- Du får trent armer, bein, legger, håndledd og må bruke hodet mye. I tillegg trenes refleksene, sier Samarai.

HVEM: Alle kan delta.

- Jeg gir coaching underveis så dette er mer en individuell trening, sammenlignet med når man følger en instruktør. Timen passer for dem som ikke vil ha en tradisjonell treningsøkt. For eksempel når vi varmer opp gjør vi alt fra fotball, kanonball, håndball eller militæroppvarming for å få i gang kroppen. Også varmer vi alltid opp med fem minutters hoppetau. Dette for å trene timing, kondis, spenst og generelt varme opp musklene, sier Samarai.

NÅR:Treningshuset tirsdager og torsdager kl. 17.30 og varer i 75 minutter.

OM TIMEN SIDE2 DELTOK PÅ:
Oppvarming: Hoppetau, kanonball, knebøy og trening av legger.
Hoveddel: Trening på slag og spark.
Avslutning: Mage- og nakkeøvelser.

VÅR MENING: Dette fikk jo virkelig opp blodsirkulasjonen og hjerterytmen. Timen er en god måte på å få ut litt aggresjon ved å slå og sparke. Det her var virkelig en annerledes og morsom måte å trene på. Og selv om det er hardt så bestemmer man selv hvor mye man orker. Men svært positivt at trenere pusher på når man merker at kreftene begynner å svikte - da yter man litt ekstra. Alle i gruppa er på ulike nivåer og treneren er kjempeflink til å vise hva, og hvordan ting skal gjøres med tanke på hva du kan fra før. Det som overrasket mest er at det faktisk er tyngre å være den som holder beskyttelsesputene enn det er å slå og sparke. De ble veldig tunge å holde oppe til slutt, så her får man kjørt seg enten om man er den som bokser eller den som står og tar imot slagene.

Du lærer gode teknikker for ulike slag og spark, samt hvordan man skal beskytte seg mot disse. Det kan gi en generell trygghetsfølelse å vite hvordan man kan forsvare seg, i tillegg til at man blir litt tøffere av denne treningsformen. Treningen fokuserer også på å styrke nakkemuskler og har ulike mage- og ryggøvelser. Dette er virkelig trening for hele kroppen - noe som merkes i musklene, spesielt ryggen, dagen derpå.

Sjekk tidligere treningstester:
Hva skal til?: Bli sprek på en måned
Line Dance: Er Line Dance bare for bondetamper?
IndoorWalking: - 200 kalorier på ett kvarter
Viryayoga: Sitter du mye foran PC-en?
Bootcamp: Send kroppen på Bootcamp
Meditasjon:- 15 minutter er nok
Catslide: Skli deg til strammere kropp
Corebar: Genial stang med bøy
Bikram yoga: Trening i 40 varmegrader

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere