RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
PRESSET: Krsitin Halvorsen (SV) advares av flere av sine partifeller.
PRESSET: Krsitin Halvorsen (SV) advares av flere av sine partifeller. Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)

Ikke fornøyd med norske elever

- Jeg mener vi har forutsetninger for å gjøre det bedre enn dette, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) om norske 15-åringers digitale leseferdigheter.

For første gang deltar norske elever i den digitale leseprøven i PISA. Tirsdag ble resultatene presentert av Utdanningsdirektoratet, og viser at norske 15-åringer ligger på gjennomsnittet.

- Vi må bli bedre på å integrere digitale ferdigheter i undervisningen, kommenterer kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding.

- Kan bedre enn dette
PISA (Programme for International Student Assessement) måler 15-åringens kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Studien inneholder en digital leseprøve som måler hvor gode elevene er til å lese, navigere og vurdere informasjon fra digitale tekster.

- Jeg mener vi har forutsetninger for å gjøre det bedre enn dette. Vi har bra med IKT-utstyr i skolene, norske elever er ivrige brukere av digitale medier og digitale ferdigheter inngår i læreplanene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Her kan du se alle resultatene i PISA-undersøkelsen

Hovedundersøkelsen PISA 2009 viste framgang for norske elever, og mest positive var resultatene for lesing. Størst var framgangen på de laveste nivåene.

- Vi trenger likevel å jobbe mer med å utvikle elevenes bredde i leseferdighet, noe også den nye undersøkelsen i digital lesing viser, sier Halvorsen.

Sør-Korea best
De sørkoreanske elevene skårer best på den digitale prøven, og ligger mer enn halvannet år foran de norske 15-åringene i digital lesing. Av de nordiske landene skårer de svenske og islandske elevene bedre enn de norske elevene. Danmark skårer litt under Norge.

I alle land gjør jentene det bedre enn guttene, men forskjellen er mindre på den digitale leseprøven enn på den papirbaserte prøven i PISA-studien. Norge er blant landene som har store kjønnsforskjeller. Bare New Zealand har større kjønnsforskjell enn Norge i digital lesing.

Norske elever bedre på morsomme tekster
Elever som ofte leser aviser, oppslagsverk og søker informasjon på nett gjør det også godt på den digitale leseprøven. Målrettet undervisning med integrert bruk av digitale medier og informasjonsinnhenting ser ut til å fremme elevenes digitale lesekompetanse.

De norske elevene skårer under gjennomsnittet på oppgaver som krever stor innsats. De leser morsomme og personlige tekster bedre enn saklige tekster med akademisk og voksent språk.

- Vi skal nå presisere hva elevene må kunne av digitale ferdigheter og beskrive forventet progresjon for alle de grunnleggende ferdighetene. Jeg vil legge vekt på at nye endringer i læreplanen følges opp med veiledninger og kompetanse for lærerne slik at vi sikrer en god praksis i hvert enkelt klasserom, sier kunnskapsministeren i pressemeldingen.

Fakta om PISA
OECDs Programme for International Student Assessment (PISA) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Norge har tidligere deltatt i undersøkelsen i 2000, 2003 og 2006.

I 2006 presterte de norske elevene under OECDs gjennomsnitt i alle tre fagområdene. Fra 2006 til 2009 har denne utviklingen snudd, og resultatene er tilbake på det nivået de var i 2000. Andelen elever som presterer svakt er redusert i forhold til undersøkelsen i 2000, men andelen som presterer på de høyeste nivåene er også redusert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere