RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Colourbox)

Ikke la deg lure av dette

Sist oppdatert:
Dropp slankeprodukter og superkurene.

(SIDE2): Ulike slankeprogrammer og reklamekampanjer med diverse slankemidler er et hett tema i januar måned, men forbrukerne bør stille seg kritisk til produktene.

Falske påstander

Det mangler ikke på fantasi når det gjelder markedsføringen av produkter med påstått slankende effekt. Med eksotiske ingredienser, spennende nyoppdagelser og «ekte historier med bildebevis» er det lett å la seg lure av det tilsynelatende fantastiske produktet. Men medaljens bakside er uriktige påstander og uinnfridde forventninger, skriver Matportalen.no på sine nettsider.

Det er nemlig ikke alltid tilstrekkelig dokumentasjon for alle påstandene og Matportalen.no påpeker at det fremdeles kun er økt aktivitet og mindre energiinntak som beviselig gir vedvarende vektreduksjon, ikke slankemidler i form av for eksempel piller og pulver.

«Øker forbrenningen og senker fettsyntesen»

De ulike slankeproduktene med påstått slankende effekt har ulike metoder for å vise til vektreduksjon. For eksempel frembys ulike slankepiller med påstander om at de øker forbrenningen, senker appetitten eller gir økt følelse av metthet. Andre påstander som «setter i gang en kjedereaksjon av forbrenning av fett i kroppen», «økt metabolisme», «senker fettsyntesen generelt og syntesen av triglycerider og kolestrol spesielt» og «øker termogenesen» er også populære virkemidler i reklame.

Mange av produktene lover også varig vektreduksjon og vekttap uten at man trenger å legge om kostholdet eller være mer fysisk aktiv.

Typiske kjennetegn for useriøse reklamer for slike slankeprodukter spiller gjerne på troverdighet i form av bilder av personer med dramatisk vektreduksjon, personlige slankehistorier fra virkeligheten eller bilde og navn på en «seriøs» forsker eller doktor som har funnet mirakelkuren.

Det er også vanlig å lokke med premier eller bonus ved kjøp av produktet. Firmaer som selger produkter med påstått slankende effekt og som tar i bruk disse uholdbare reklametriksene, oppgir ofte kun postadresse uten selgers fulle navn og adresse.

Merking

Produkter med påstått slankende effekt er klassifisert som næringsmidler og forvaltes etter næringsmiddellovgivningen, så sant de ikke inneholder ulovlige ingredienser eller klassifiseres som legemidler.

I forskrift om merking av næringsmidler står det blant annet at merkingen av næringsmidler ikke skal være villedende og at det ikke er tillatt å tillegge næringsmidlet virkninger eller egenskaper det ikke har.

Etter en forskrift om ernærings- og helsepåstander som ble gjeldende i Norge våren 2010, er det ikke lenger lov å merke eller markedsføre produktene med påstander som viser hvor raskt eller hvor mye du kan gå ned i vekt, eller påstander som viser til anbefalninger fra bestemte leger, helsepersonell og lignende.

I følge dette regelverket er det dessuten godkjenningsplikt for bruk av alle helsepåstander. Generelle påstander om slanking, vektkontroll, nedsatt sultfølelse, økt metthetsfølelse eller reduksjon av energiinnholdet i kostholdet, kan bli tillatt etter søknad og behandling i EU-kommisjonen. Foreløpig er ingen slike påstander ferdigbehandlet i EU, men finnes det overgangsordninger slik at enkelte påstander kan fortsatt benyttes dersom de er i samsvar med de øvrige bestemmelsene i forskriften og er vitenskapelig dokumentert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere