RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke mange popup-saker hos Forbrukerombudet

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet fikk ti klager i fjor og har fått kun én klage på popup-reklame så langt i 2003. - Det er ikke veldig mye, medgir førstekonsulent Jens Erik Romslo hos ombudet.

Ifølge Aftenposten er popup-reklame en stadig større irritasjon for internettsurfere. Vinduer med annonser spretter opp over og under det du leser på dataskjermen og forsøker å ødelegge konsentrasjonen.

Derfor gir Aftenposten mandag tips både i papiravis og på nett på hvordan man kan stoppe reklamen ved hjelp av enkle dataverktøy.

- Popups er nettreklamen folk irriterer seg aller mest over. Alle som er plaget bør lete etter verktøy for å bli kvitt annonsene, sier førstekonsulent Stian Schilvold i Forbrukerombudet til avisen.

Også Forbrukerrådet har et inntrykk av at misnøyen blant nettbrukerne er stor.

- Det er absolutt en generell misnøye, popups utgjør et irritasjonsmoment. Disse sakene avstedkommer imidlertid dessverre ikke sivilrettslige konsekvenser, men er brudd på Markedsføringsloven. Derfor henviser vi klagerne til Forbrukerombudet, forteller juridisk rådgiver Paal Bjønness i Forbrukerrådet til Propaganda.

Til tross for inntrykket av stor irritasjon, er det få av brukerne som tar sakene videre til ombudet.

Aftenposten forteller at Forbrukerombudet nå behandler to klager fra forbrukere som irriterer seg over bannerreklamer med innebygd lyd. Disse bannerne er imidlertid ikke popup-reklame.

Førstekonsulent Jens Erik Romslo hos ombudet opplyser de har den omstridte reklameformen i søkelyset, men medgir at antall klager på popups har gått drastisk ned fra i fjor. Mens det var ti klager på popups i 2002, er det kun kommet inn en klage hittil i år.

- Jeg må ta forbehold mot eventuelle telefonhenvendelser som den andre saksbehandleren, Stian Schilvold, har fått, men treffene i vår database viser disse tallene, det vil si 5-6 klagesaker i snitt per år. Det er ikke så veldig mye, sier Romslo til Propaganda.

Han opplyser at hver enkelt sak blir vurdert opp mot generalklausulen i Markedsføringsloven: er reklamen i strid med god markedsføringsskikk eller ikke.

- Vi har realitetsbehandlet et par saker og gitt tilbakemelding til klagerne at vi avventer for å se hvordan de norske retningslinjene for nettreklame fungerer, forteller han.

Forbrukerombudet skrev i 2002 ned veiledende retningslinjer for nettreklame i samarbeid med ANFO (Annonsøreforeningen) og INMA, organisasjonen for interaktiv markedsføring.

Ifølge Romslo har ombudet bestemt seg for å gi norske nettmedier og annonsører en viss tid før de eventuelt igjen begynner å slå skikkelig ned på påtrengende reklameformater på nett.

I 2001 tok Forbrukerombudet opp en sak med Nettavisen om et rullegardin-format som la seg over den redaksjonelle teksten. Det førte etter flere møter til at ombudet fikk nedsatt retningslinjer for nettannonsering i samarbeid med Internett-bransjen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere