RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: LISBETH ANDRESEN (LISBETH ANDRESEN)

Illsint bilist mot livredd syklist

Sist oppdatert:
Yrkessjåfør og tursyklist Knut Capjon langet ut mot syklistene i et leserinnlegg.

Mandag møtte han syklist Ørjan Rogne Rise til duell.

Sykkelsesongen er i full gang. Svette syklister i flokk får det til å koke i mange bilisters hode. Det gjør at syklister føler de setter livet til når de er ute og trener på veiene.

Syklister i flokk irriterer bilister. Men syklistene har like stor rett til å være på veien som bilister. Eller; hvorfor sykler de ikke på gang- og sykkelveien som er bygd for dem, spør du kanskje?

Yrkessjåfør og tursyklist Knut Capjon fra Jessheim langet ut mot syklistene i et leserinnlegg i Romerikes Blad i forrige uke:

- De okkuperer hele kjørefeltet med tre-fire-fem i bredde og fem eller seks etter hverandre, viser ingen hensyn og slipper nødig andre trafikanter forbi. Hvorfor kan de ikke sykle etter hverandre som intelligente flittige maur på høyre side av veien ut mot den hvite stripen, spør Capjon.

Fare for gående
Han fikk svar fra syklist Ørjan Rogne Rise fra Jessheim:

- Grunnen til at vi sykler på veien i stedet for på gangveien, er at vi syklister er til fare for en enda viktigere trafikantgruppe, nemlig gående. Vi kan bare unntaksvis sykle fortere enn gangfart, og vi har vikeplikt for gående. Gangveiene er ikke gode nok når vi skal ut å trene, sier Rise.

Romerikes Blad samlet de to trafikantene til duell på fylkesvei 174 ved Jessheim i går. De er opptatt av å finne fornuftige løsninger på dette årlige, vårlige fenomenet, at det kommer tohjulinger på veien, som får noen bilister til å koke i toppen. Men det var skummelt for de to i den store trafikken. Mange bilister holdt ikke den avstand de skal ved forbikjøring.

- Jeg er opptatt av å sykle ute i naturen, stoppe opp og ta en kopp te. Men jeg har full forståelse for at det er noen som vil ut på veiene for å trene på sykkel. Det er aldeles glimrende at noen inspirerer andre til å trene. Det er god folkemedisin, sier han og legger til:

- Men må syklistene ut på de mest trafikkerte veiene?

«Drapsforsøk»
Syklistene unngår ofte de mest trafikkerte veiene. Likevel skjer det livsfarlige episoder, ifølge syklist Ørjan Rogne Rise:

- Jeg føler jeg ble utsatt for drapsforsøk da en bilist for to dager siden kjørte forbi meg i stor fart, med minst mulig klaring. Det var en skremmende opplevelse, sier syklist Ørjan Rogne Rise fra Jessheim.

Det er en del slike episoder i løpet av en sykkelsesong.

- Men det er likevel få bilister som har en slik atferd, sier han.

Rune Gjøs i Syklistenes Landsforbund sier at mange syklister opplever skremmende episoder.

- Jeg tror mange bilister er uvitende om hvilke avstand de skal ha til syklister. Den årlige konflikten handler nok mer om en kamp om plassen på trange veier. Men både bilister og syklister er også mer opptatt av sine rettigheter enn sine plikter, sier han.

Færre ulykker
I fjor ble drøyt 600 syklister skadet i trafikken. Seks syklister omkom. Men til tross for det, har tallet på ulykker gått kraftig tilbake.

- Men må dere sykle så mange i bredden når dere er ute på veien? Spør Knut Capjon.

- Når vi er ute og trener bare to syklister, sykler vi alltid etter hverandre. Men når vi er flere sykler vi som regel to og to i bredden, sier Rise.

- Når vi sykler to i bredden er det fordi vi vil få mest mulig fart og kilometer, bruke kreftene effektivt i team og lære å jobbe i lag. Mange trener mot store ritt, spesielt den store styrkeprøven Trondheim – Oslo, sier Rise.

Det er ingenting i veitrafikkloven som sier at man ikke kan sykle flere i bredden. Men man skal vise hensyn, både som bilist og som syklist.

- Jeg er enig i at syklister må vise hensyn og slippe bilister fram ved å stoppe når bilkøene bak blir lange.

Knut Capjon sier han ikke har noe imot syklister og godtar at de sykler to i bredden.

Ørjan Rogne Rise skulle gjerne sett at sykkelklubbene er enda mer aktive på sikkerhet, og tar tak når noen i klubben ikke viser hensyn.

- Vi kan leve side om side. Men det er en jobb å gjøre, både for bilister og syklister, sier Knut Capjon og Ørjan Rogne Rise og tar hverandre i hånden.

Sykkelvett-regler
- Vær synlig i trafikken og vis tydelige tegn.
- Se andre trafikanter i øynene.
- Lytt til trafikken, ikke til musikken.
- Vent på grønt.
- Gi fotgjengerne førsterett på fortauet. Bruk lys i mørket og hjelm.

Gode grunner for å sykle:
- Sykkelbruk betyr mindre forurensning og bedre miljø. Å være i bevegelse er noe av det viktigste du kan gjøre for helsa. Hver person som går over fra et stillesittende liv til å sykle, sparer
samfunnet minst 30.000 kroner årlig.
- Sykling er skånsomt for ledd, sener og bånd, og risiko for belastningsskader er derfor liten.
- Du spare utgifter til bensin, bompenger og parkering om du sykler.
- Du får gratis mosjon.
- Sykkelen er praktisk. Den tar det dit du ønsker når som helst.

Kilder: Syklistenes Landsforening og Statens vegvesen

Gode råd til bilisten og syklisten
- Forbikjøring av syklister skal skje i god avstand til syklisten, minimum 1,5 meter. Tar du i betraktning at syklisten sykler en meter fra den hvite kantlinja, må du ofte helt over i andre kjørebane når du kjører forbi.
- Det er ikke tillatt å parkere i sykkelfelt i kjørebanen.
- Det er ikke tillatt å kjøre på veiskulder. Vis hensyn når du treffer på syklister.

Dette må du vite som syklist:
- Sykkelen er et kjøretøy. Du kan sykle på alle veier, unntatt motorveier.
- Sykling på gangvei er tillatt når gangtrafikken er liten og du ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående skal skje i god avstand og i lav fart.
- Det er tillatt å sykle i kollektivfelt. Det er tillatt å sykle på veiskulder.
- Du har plikt til å ikke være til hinder for annen trafikk.

Flere nyheter fra Romerikes Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere