RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Indikerer sterkt tankmarked i 2004

Sist oppdatert:
Aktørene som handler med fraktderivater i tankmarkedet priser inn et historisk godt tankmarkedet i 2004. Får forwardmarkedet rett, blir snittraten nær 50.000 dollar dagen for VLCC'ene
Det viser forwardkurven fra shippingbørsen Imarex i Oslo hvor de store tankrederiene, befrakterne samt traderne er aktører i papirmarkedet for tanklaster.

For standardstrekning fra den Arabiske Gulf til Japan priser markedet nå inn en snittrate på worldscale 96 gjennom 2004. Det tilsvarer en timecharterrate 48.500 dollar pr. dag, som er historisk høyt. I snitt har VLCC-rederne oppnådd rater på 30.000 dollar pr. dag siden 1990.

Markedet forventer en kontinuerlig fallende tendens i ratene frem til og med tredje kvartal i Midtøsten, hvor bunnen er forventet å ligge på worldscale 80 i tredje kvartal. Selv det vil gi en hyggelig inntjening på omkring 36.000 dollar dagen for rederne. Frontline vil få et breakeven-nivå på 22-23.000 dollar pr. dag for sine VLCC'er etter oppsplittingen av rederiet.

Fjerdekvartalskontrakten på Imarex ligger ws 86 i det det prises inn økte etterspørsel når neste vinter setter inn. Raten tilsvarer 42.000 dollar dagen.



Når det gjelder utviklingen i Atlanterhavet, viser forwardkurven på Imarex en lignende utvikling for ratene på standardstrekningen fra Vest-Afrika til US Gulf. Imidlertid ligger både worldscale rater og timecharterratene høyere.

I snitt for året prises det nå inn ws 104 som betyr 65.000 dollar dagen. Hvis derivatmarkedet får rett vil det være et meget hyggelig resultat for rederne.

VLCC-ratene i Vest-Afrika er først ventet å falle under ws 100-nivået i løpet av andre kvartal, mens bunnen blir i tredje kvartal på ws 83, eller 50.000 dollar dagen. Fjerde kvartalkontrakten for 2004 ligger på ws 87, eller 53.000 dollar dagen.

Suezmax-kontraktene på Imarex peker også i en like positiv retning som for de dobbelt så store VLCC'ene. Det er standardstrekning Vest-Afrika til østkysten av USA som er basis for suezmaxkontraktene på shippingbørsen. Her ligger 2004-kontrakten på ws 137, eller 40.000 dollar dagen. Frontlines breakeven ligger på nivåer under 15.000 dollar dagen.

Bunnen ligger også her i tredje kvartal hvor kontakten prises til ws 103, som tilsvarer 27.000 dollar dagen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere