RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingenting å glede seg til

Sist oppdatert:
Tolv timer av livet vårt er meningsløst borte.

Se alle skjermbildene fra spillet i bunn av artikkelen eller se dem i HD her.

(Spillmagasinet): Spillverdenen er full av evighetsprosjekter. «Duke Nukem Forever» er uten tvil det mest kjente. Hakk i hel følger actionrollespillet «Too Human» (tenk «Baldurs Gate: Dark Alliance» og «Diablo»), som først ble vist frem i 1999 og har vært innom både PSOne og Gamecube før det slo seg til ro på Xbox 360.

Den 29. august 2008 er det endelig klart for lansering, og Spillmagasinet har testet en forhåndsversjon av spillet.

Historien tar utgangspunkt i en fremtidsvariant av norrøn mytologi og handler om det godes kamp mot det onde.

Du tar kontroll over Balder og skal slakte haugevis med fiender (enten alene eller sammen med en annen i co-op), selv om utviklerne har prøvd å lage en god historie er det kampene som spiller hovedrollen.

Enkel kontroll

«Too Human» sitt kampsystem skal ha skryt for at det både er enkelt og intuitivt, for å angripe en fiende beveger du og holder inne høyre styrespak mot beistet. Hvis du vil angripe en gjeng fiender, snurrer du enkelt og greit på styrespaken. Skytevåpen og diverse spesialangrep aktiveres ved hjelp av knappene.

I starten er samtlige feider grei skuring, men det tar ikke lang tid før du må planlegge angrepene i mer detalj – enkelte fiender er farligere enn andre og du må prioritere. Dessverre er det ikke motstanderne som utgjør den største trusselen, i den tilnærmet ferdige versjonen jeg spilte gjorde både kameraet og kontrollsystemet sitt for å drepe meg.

Grusomt kamera

Utviklerne har valgt å bruke statiske kameravinkler, noe alle som har vært med en stund vet at sjelden går bra. Kameraet ga ofte inntrykk av å leve sitt eget liv og jeg ble flere ganger drept av fiender jeg ikke kunne se, nektet å angripe fordi kameraet og dermed posisjonen til fienden flyttet på seg, og en rekke andre trivelige ting.

Kontrollen er alt annet enn godt implementert, angrepene flyter ikke like godt som de burde og siktingen er en vits. Kanter og lignende kommer hele tiden i veien, millimeterbevegelse må til for å treffe riktig beist, og du kan ikke låse deg fast - hvis noe beveger seg risikerer du å sikte på noe helt annet (eller bare ut i løse luften).

Irriterende fiender

Et annet problem er at «Too Human» ikke klarer å gi noen særlig følelse av fremgang. Fiendene blir sterkere etter hvert som du blir det, så vanskelighetsgraden er konstant og nye våpen er for det meste til for å se pene ut.

Vanskelighetsgraden er for øvrig paddeflat - riktignok er enkelte partier vriene (spesielt hvis du spiller alene), men takket være det at du ikke kan dø blir spillet mer en tålmodighetsprøve enn noe annet. Når helsepoengene tar slutt blir du transportert tilbake til starten av området du befinner deg i, og spillet husker hvilke fiender du har drept og skadet.

Se gameplay fra «Too Human»
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Feilene jeg har beskrevet til nå er bare de groveste, «Too Human» sliter i tillegg med mye smågrums. Blant annet har gjenstander en uvane for å forsvinne over kanter og lignende når du åpner kister, menysystemet er utrolig treigt og grafikken er til tider langt under par.

Ingen tro

Utviklerne har forhåpentligvis fikset en del av disse problemene før «Too Human» gikk i trykken, men jeg tviler sterkt på at de har hatt tid til å rette alt. Et par av tingene jeg ikke liker er så grove at de nesten krever et nytt spill. Jeg gleder meg med andre ord ikke nevneverdig til fullversjonen, de tolv timene det tok å komme seg gjennom forhåndsversjonen er de mest frustrerende på lang tid.

«Too Human» slippes til Xbox 360 den 29. august og det ligger en demo av spillet på Live.

667

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere