RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Inger Andersen Kise bestilte anti-aldringskrem fra selskapet Dermafy på nett. Nå advarer hun andre om å bli lurt. Her har hun varene som har kostet henne 2.500 kroner.
Inger Andersen Kise bestilte anti-aldringskrem fra selskapet Dermafy på nett. Nå advarer hun andre om å bli lurt. Her har hun varene som har kostet henne 2.500 kroner. Foto: Per Marvin Tennum/Østlands-Posten

Inger bestilte varer for 75 kroner - ble trukket 2500

Sist oppdatert:
– Det er fortvilet å havne i en slik situasjon, sier Inger Andersen Kise. Nå vil hun advare andre.

Tidlig i juni bestilte Inger Andersen Kise i Larvik to «anti aldringskremer» fra selskapet Dermafy Solutions på nett. Hun oppga sitt kredittkortnummer, og godkjente et beløp på 37 og 38 kroner som var det som var tilbudsprisen, skriver Østlands-Posten.

Etter det har hun automatisk blitt trukket for til sammen 2.500 kroner fra samme konto, uten at hun har bestilt eller mottatt flere varer. Andersen Kise har flere ganger forsøkt å komme i kontakt med selskapet, men uten å lykkes å få snakke med representanter.

Inger Andersen Kise tok bilde av dataskjermen da hun bestilte.

Svindel

– Dette er nok ren svindel, og det er fortvilet å havne i en slik situasjon. Beløpene har ikke vært så store enda, men jeg fryktet hva det kunne bli framover. Nå har jeg heldigvis sperret kortet jeg la inn på nettsiden, sier Andersen Kise til avisa.

Les også: Gry Wenche til kamp mot telefonsalgsselskapet

Les også: Uno Life slutter med telefonsalg

Beløpene hun har blitt trukket har gått ut av kontoen ved flere anledninger.

Noen få dager etter at hun hadde sendt bestillingen, ble hun trukket for cirka 40 kroner, i slutten av juni ble hun trukket cirka 800 kroner, og 13. juli ble det trukket 746 kroner fra kontoen. Senere i måneden ble hun trukket for 727 kroner.

Les også: Advarer mot svindel

Les også: Datasvindlere plager nordmenn

Senere har hun blitt trukket for ytterligere 115 kroner, og totalt har det gått 2.469,40 kroner ut fra kontoen hennes, uten at det er bestilt eller mottatt noen varer.

2.500 kroner kostet det Inger Andersen Kise for å få to produkter som i utgangspunktet kostet langt mindre.

– Jeg bestilte aldri noe mer enn det jeg gjorde første gang, og 7. juli forsøkte jeg å kontakte selskapet. I eposten skrev jeg klart at jeg ikke ville ha flere produkter fra selskapet, og en oversikt over hva jeg hadde blitt trukket fra konto.

Fikk kun betingelser i svaret

Inger Andersen Kise fikk til slutt svar fra selskapet, i form av en epost, men svaret var kun et vedlegg der vilkår og betingelser var vedlagt.

Betingelsene er tydelig oversatt med en automatisk nettoversetter.

– Her står det jo at jeg har akseptert en del betingelser, men betingelsene er svært forvirrende, sier Andersen Kise.

– Det står blant annet at jeg hadde blitt med i et program som inkluderer et 30-dagers tilbud i selskapets «elitemedlemsprogram».

– Det står også at jeg kan kansellere bestillinger og avslutte forholdet når som helst ved ringe kundeservice, men der treffer jeg jo ingen, sier hun.

Da hun ringte selskapet, fikk hun kun beskjed på en telefonsvarer at hun måtte sende en epost, og at hun ville bli kontaktet i løpet av 24 timer.

SE EKSEMPLER PÅ SVINDEL-MAILER HER

Klassisk svindelsak

Frode Elton Hauge hos Forbrukerombudet sier til Østlands-Posten at de så langt ikke har fått rapporter om Dermafy Solutions, men at han regner med at de vil få inn flere saker som gjør at de vil ta saken videre.

– Dette er nok en kjent fremgangsmåte og det vi betegner som en «abonnementfelle», sier Hauge.

– Her sender man en prøvepakke, og så har man automatisk inngått en avtale om et abonnement. Slik jeg forstår saken, og slik jeg kan lese informasjonen på nettsiden til selskapet, har kunden her ikke inngått noen slik avtale, sier han.

Ikke godt nok informert

Hauge sier også at selskapet bryter de forskriftene som nå gjelder om å informere kundene ved bestilling.

– Det skal gå klart fram på stedet der man bestiller hva man skal gå med på. En liten link nederst på siden til betingelser er ikke nok, sier han.

– Dette er nok snakk om et selskap som holder til utenlands. Postadressen er i England. Men de samme regler gjelder, og når vi får inn klager sender vi dem videre til myndighetene i de enkelte land. Det vil vi nok gjøre når vi får inn flere konkrete henvendelser om dette selskapet, sier han.

Inger Andersen Kise tok bilde av dataskjermen da hun bestilte for andre gang fra selskapet.

Kontakt banken

Frode Elton Hauge råder for øvrig kunder som føler seg lurt på denne måten om å kontakte sin bank så snart som mulig.

– Det er viktig at banken får stanset muligheten til å trekke penger fra kontoen, eventuelt at kortet sperres og at kunden får en ny konto. Dette bør gjøres så raskt som mulig, sier han.

Inger Andersen Kise bekrefter at hun ikke hadde tilgang til selskapets betingelser da hun bestilte prøveproduktene.

– Jeg kom inn på siden via en annonse på Facebook, og så bestilte jeg. Noen informasjon om at jeg hadde inngått et abonnement fikk jeg aldri, sier hun.

– Nå vil jeg gjerne advare andre om dette selskapet, sier hun.

Svarer ikke

Andersen Kise har fortsatt ikke klart å komme i kontakt med personer i selskapet, og da Østlands-Posten forsøkte å ringe fredag formiddag for et tilsvar, kom vi til den samme telefonsvareren som ba oss sende en epost.

I eposten ga vi klar beskjed om at vi ville omtale saken, og hadde deadline klokken 15 fredag, og ba om å bli kontaktet. Da artikkelen gikk på nett og i trykk hadde vi fortsatt ikke blitt kontaktet av selskapet.

Her kan du lese flere nyheter fra Østlands-Posten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere