RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TV 2)

Inkassoselskapenes skrekk

Inkassoselskapene faller som fluer. Allikevel sender de svenske pillepusherne ut regninger til norske forbrukere.

Det er drøye to måneder siden «TV 2 hjelper deg» tok opp saken til hundrevis av frustrerte forbrukere som hadde mottatt naturmedisin og regninger uten å ha bestilt det. SE INNSLAGET PÅ WEB-TV HER.

Det er ikke noe nytt for oss, for vi har tidligere stiftet bekjentskap med Intermedica og daglig leder Johan Lundström gjennom firmaet Naturex. Og svenskens spesialitet er negativt salg.


Lindorff trakk seg fra samarbeidet
Inkassoselskapet Lindorff sluttet i februar i år å kreve inn penger på vegne av selskapene Intermedica og forgjengeren Naturex.

Ifølge Lindorff skyldtes dette at disse selskapene «hadde en struktur og oppbygning som gjorde det vanskelig å oppfatte dem som en pålitelig aktør». Lindorff viste til påstander om negativt salg, salg til eldre personer og omtvistede krav.


Ulovlig markedsføring
Da Lindorff trakk seg, tok Svea Finans over pengeinnkrevingen. Nå har henvendelsene fra frustrerte forbrukere begynt å melde seg.

For den lovstridige markedsføringen av Intermedicas naturkostprodukter fortsetter, til tross for at Forbrukerombudet i mars fattet et forbudsvedtak mot ICC Scandinavia/Intermedica.


Svea Finans fryser kravene
Jon Anders Halstenstad er daglig leder i Svea Finans’ norske avdeling. Han beklager situasjonen som har oppstått.

- Vi legger oss langflate, og har nå frosset alt, slik at det fra oss ikke skal sendes ut noen nye inkassokrav, sier han.

Han forklarer at Svea Finans nylig har blitt informert om situasjonen med det kontroversielle selskapet Intermedica.

- Her har ikke Intermedica gjort jobben sin med å ivareta kundene sine på en ordentlig måte. Vi har fullmakt til å avslutte og slette alle krav, og det har vi gjort nå, sier Halstenstad.

- Kommer dere å fortsatte samarbeidet med Intermedica?

- Det er vårt moderselskap i Sverige som har skrevet under på denne avtalen, så det som skjer nå er at vi vil ha et møte med vår kunde for å gå gjennom innsigelsene vi har mottatt, sier Halstenstad.

Han oppfordrer alle som har mottatt bestridte inkassokrav om å ta kontakt på telefonnummer: 21 54 24 30.

SLIK STANSER DU NEGATIVT SALG

1) Kontakt avsenderen skriftlig, behold kopi selv: forklar at du ikke vil ha noe, og at de kan hente varene sine selv.

2)Grunnløs inkasso? Kontakt inkasso-selskapet og betrid kravet: kontakt inkassoselskapet og vis at du har bestridt kravet. Selskapet er da pålagt å fryse kravet.

3) Be om dokumentasjon: et firma som mener at de har ingått en avtale med deg, må dokumentere dette hvis de skal vinne fram i Forliksrådet.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere