RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Bemanning et kjent problem

Sist oppdatert:
Lav bemanning har vært sentralt for striden mellom Flygelederforeningen og Avinor. Lørdag var en flygeleder på vakt da to passasjerfly nesten kolliderte.

Et SAS-fly på vei fra København til Washington og KLM-fly på vei fra Trondheim til Amsterdam var lørdag bare sekunder fra å kollidere over Kristiansand. Det var da bare en flygeleder på jobb på kontrollstasjonen på Røyken.

Sentral problemstilling
Leder for Flygelederforeningen, Rolf Skrede, sier han overhodet ikke vil kommentere årsaken til gårdagens nestenulykke i luftrommet over Kristiansand, men legger ikke skjul på at situasjonen med en flygeleder på vakt har vært svært sentral i striden mellom Avinors ledelse og de ansattes fagforeninger.

- Vi vet ikke hva den direkte årsaken til gårdagens nestenulykke er, og derfor kan vi ikke kommentere den, men vår holdning til å ha bare en mann på vakt er svært kjent, sier Skrede til TV 2 Nettavisen.

Tidligere har Skrede uttalt at ordningen med bare en flygeleder på vakt på sektorkontrollen er en direkte fare for sikkerheten. Han er derfor glad for den støtten Norsk Flygerforbund nå viser.

Kritisk til Avinor
- Om det er noen sammenheng mellom det som skjedde i går, og den lave bemanningen må bli opp til andre å vurdere. Men vi har lenge sagt at det er ønskelig med minst to flygeledere på vakt for å ivareta sikkerheten.

Søndag gikk Norsk Flygerforbund ut med kraftig kritikk mot Avinor fordi det var bare en flygeleder på vakt da to passasjerfly holdt på å kollidere i luften over Kristiansand.

- Dersom det er riktig at praksisen med bare en mann på vakt fortsatt eksisterer synes vi det er kritikkverdig, sier nestleder i Flygerforbundet Rolf Liland til TV 2 Nyhetene.

Avinor foretar nå en intern gransking av hendelsen og vil levere en rapport til Havarikommisjonen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere