RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
PÅ ULYKKESSTEDET: Havarikommisjonen og teknikere fra politi og brannvesen undersøker helikopteret fra Norsk luftambulanse.
PÅ ULYKKESSTEDET: Havarikommisjonen og teknikere fra politi og brannvesen undersøker helikopteret fra Norsk luftambulanse. Foto: Heiko Junge (NTB Scanpix)

- De er mer enn kolleger

Sist oppdatert:
Norsk Luftambulanse holder pressekonferanse.

(Nettavisen/NTB): Norsk Luftambulanse mistet to av sine ansatte i på Sollihøgda onsdag formiddag.

Pilot Bjørn Nergård (52) og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) omkom i ulykken. Sondre Bjartland (52), som var redningsmann om bord i helikopteret, ligger alvorlig skadd på Ullevål sykehus.

Onsdag formiddag holder Norsk Luftambulansene ny pressekonferanse om ulykken.

Direktør Syver Leivstad i Norsk Luftambulanse innleder pressekonferansen med å vise sin sympati for de pårørende og sine ansatte som har mistet gode kolleger. Han forteller at Norsk Luftambulanse gjør alt i sin makt for å støtte pårørende og ansatte.

- De er mer enn kolleger. De er kolleger og nære venner i ett, sier direktør Syver Leivstad i Norsk Luftambulanse på en pressekonferanse.

Han understreker at samholdet blant besetningen blir ekstra sterkt, ettersom de bor sammen på basen når de er i turnus.

- Alle basene er operative
Deretter forteller han at Norsk Luftambulanse er operative.

- Vi har en drift som også skal gå. Alle basene har siden i går ettermiddag vært operative. Lørenskog har egentlig to maskiner, men har kun én tilgjengelig i dag, sier Leivstad.

Havarikommisjonen har foreløpig konkludert med at det var høyspentledningene som var en medvirkende årsak til havariet. Men så langt har man ikke kommet noe nærere et svar på hvorfor piloten krasjet inn i ledningene.

Flygesjefen i Norsk Luftambulanse sier at værforholdene skal ha vært gode.

- Ut ifra det andre crewet vårt som var på skadestedet, så har de rapportert at det var fine flyforhold, sier Erik Normann.

Høyspentledningene
Normann bekrefter at høyspentledningene var registrert i Norsk Luftambulanses database.

- Vi vet at dette spennet var registrert i vår database, men vi har ikke fått undersøkt hva helikopteret hadde tilgang til. Det er det opp til de tekniske undersøkelsene å finne ut av, sier Normann.

Spørsmålet om hvorfor helikopteret kunne fly inn i høyspentledningene er et av de mest sentrale man ønsker å få svar på i forbindelse med ulykken som krevde to menneskeliv.

- Dette spennet er registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre, en database som blir oppdatert hver 90. dag. Slike ledninger er absolutt en av de største risikofaktorene og noe vi har kontinuerlig oppmerksomhet rundt når det gjelder prosedyrer, rutiner og trening, sier Normann.

 

Ingen svart boks
Politiet forsøkte, men fikk ikke kontakt med ulykkeshelikopteret før det skulle lande ved Sollihøgda. Helikopteret hadde ingen såkalt svart boks om bord.

Dermed er det usikkert om noen får vite hva som foregikk i sekundene før helikopteret krasjet med høyspentlinjen og styrtet.

- Mange har spurt om NLAs helikoptre har en såkalt «black box», som tar opp kommunikasjonen i fartøyet. Av hensyn til vekt har ikke helikoptre av denne størrelsen taleregistrator eller ferdskriver, sier kommunikasjonsrådgiver Randi Buckley i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Ikke kontakt
Politifolk på bakken forsøkte å varsle mannskapet i helikopteret om at det var i ferd med å lande i et område med høyspentlinjer med snø, men oppnådde ikke kontakt.

- I stedet ble de hjelpeløse vitner til ulykken som tok to liv tirsdag, sier stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Politiet hadde satt en politibil på den sperrede delen av E16, men oppnådde ikke kontakt med helikopteret på radio og hadde derfor ikke pekt ut noe egnet landingssted.

Etterlyser vitner
Politiet i Nordre Buskerud ber nå vitner om å ta kontakt.

- Politiet ønsker å komme i kontakt med vitner til hendelsen og spesielt personer som har filmet hendelsesforløpet. Videre ønsker politiet å komme i kontakt med en person som henvendte seg til politiets patrulje ved deres ankomst til ulykkesstedet, skriver politiet i en pressemelding onsdag formiddag.

Etterforskningen av ulykken pågår for fullt.

- I denne forbindelse jobber politiet med å undersøke alle omstendigheter omkring hendelsen. Dette innebærer avhør av vitner, åstedsundersøkelser og innehenting av dokumentasjon fra vitner og redningspersonell på stedet, står det i pressemeldingen.

Tirsdag ettermiddag og kveld ble det foretatt kriminaltekniske undersøkelser på havaristedet sammen med havarikommisjonen.

- Det videre kriminaltekniske arbeidet forventes å ta noe tid, skriver politiet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere